Wednesday, December 4, 2013

Lumba lari di jambatan

           Dua tiga minggu sudah aku ada menyertai pertandingan lumba lari peringkat antarabangsa. Amacam, hebat dan power tak aku? Tak banyak atlet Malaysia yang turut serta dalam lumba lari ni, tahu? Jadi, bukan calang-calang dapat masuk kejohanan lumba lari berprestij ni.

           Disebabkan aku hanya bidan terjun dalam lumba lari ni (hanya menggantikan tempat adik perempuan aku- yang pada minit-minit akhir terpaksa untuk tidak dapat turut serta), dan pula dapat lencana atau 'badge' kategori wanita terbuka 10km, maka tidak banyak persediaan yang dapat aku buat.

Adalah dalam seminggu sebelum kejohanan lumba lari marathon antarabangsa ini, aku berlari-lari anak di sekitar kawasan kediaman aku- itupun sempot !

            Berbekalkan nasihat dari pesaing,pencabar terdekat aku serta merangkap rakan 'sparring' larian aku, Mo Farah, berikut merupakan antara teknik dan petua marathon yang telah dia ajar dan kabor kepada aku tempoh hari; untuk kategori marathon 10 kilometer. Selamat mencuba.

4 kilometer pertama = lari dengan steady. Pace kena laju dan konsisten.
2 kilometer berikutnya = perlahankan rentak. Minum air yang diberi di tepi jalanan.
2 kilometer berikutnya = percepatkan larian dengan tenaga yang ada. Baca apa yang patut dalam hati.
2 kilometer terakhir = Pecut-sepecutnya dengan tenaga yang berbaki. Usah hiraukan tanggapan peserta lain.

Bersama saudara mara dan adik perempuan selepas penat berjuang di Kejohanan Marathon Antarabangsa Pulau Pinang. Pelari dari Habsyah (Ethiopia) pun tercungap bai nak kejar kami !

Notakaki :
Rekod dunia marathon 10k =26minit 17saat

No comments:

Post a Comment