Sunday, December 26, 2010

Musim kahwin

        Kat Malaysia ni beside YES (year end sale) punya event, dah jadi lumrah ada beribu wedding ceremony yang akan diadakan. Aku tak terkecuali dapat dalam berbelas jemputan;samada dari member2 sekolah, relatives, member univ, sekolah pondok bahkan member kepada member jugak. Sorylah to all the Ms Bride and  Mr bridegroom, aku xdapat nak attend semua invitation yang di bagi. Terima kasih bebanyak sebab duk jemput. InsyaAllah, kalo korang ada rezeki lebih and kahwin 2,3,or 4, aku pi. Sunnah tu kahwin sampai 4, tapi kena adil dan mampu la. Aku tak.

       Aku patut pi member satu lec aku punya kenduri kahwin kat Bayan Lepas hari ni, tapi tak dapat datang atas alasan aku kena jumpa member kepada member aku ni. Adik aku beli kamera kat dia. Aku jadi middle man ja. Maklum la, mana mampu nak guna kamera  mahal2. Guna compact dah cukup bagi aku. Tapi nanti aku pasang impian nak jadi macam Kukubesi or Saiful  Nang. Dah expert, aku nak up lagi nak jadi macam Huỳnh Công Út. Period.


Gadjet D60 baru adik aku angkut tadi. Aku tak tahu menahu pasal kamera ni. Kita serahkan pada yang pakar.
     
        Kahwin. Persoalan yang kadang2 membingungkan sesetengah individu macam aku ni. Dah ready ke belum ni bai? Physical dah. Rasanya dah boleh bagi mengandungkan anak orang dah ni. Tapi mental and duit dah cukup ka? Cukup dah rasanya, nak top up sikit je lagi. Dah kahwin senang hidup rasanya. Bebas dari terbuang masa aku duk usha2 awek dalam fesbuk, myspace atau friensdster. Semua dedicate kat the other half ja cukup. Seronok dapat, pahala dapat and semua benda buat bersama jadi value added.

      Cakap pasal kahwin ni aku punya minuman feveret time kenduri kahwin is Sirap limau. Aku tak tau sebab ape sirap limau kenduri kahwen memang rasa dia superb sangat. Maybe kandungan perencah sirap perisa ros dan bilangan limau yang digunakan memang benar-benar mengikut sukatan selera aku. Aku tak kesah le air tu depa guna air paip pun, janji rasa dia superb.


"Aduss, terliur pulak aku dengan air sirap limau ni" aku bermonolog. Mata aku meliar keluar tingkap kereta menjenguk-jenguk signboard2 kenduri yang ada sekitar area sini. Kut- kut la bole pi pekena air sirap limau free ka....


Feveret kartunis aku, Lambok. Kartun dia lawak macam jahanam. Berair mata aku.

     
sumber kartun: http://ron7.net/2010/09/sisipan-kartun-bhgn-7/


p/s : "Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu-bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri, " [ An-Nisa,36 ]
      

No comments:

Post a Comment