Monday, September 22, 2014

Kekalahan yang memeritkan

           Malam 21 September. Sebelumnya pada petang itu, aku dan keluarga kecil aku pergi ke pasar malam Kelang Lama Kulim untuk membeli makan apa yang patut, dan tak lupa, sebungkus minuman bernama Yakult untuk Adelia. Minat benar Adelia dengan Yakult ni.

          Dalam kereta pada waktu perjalanan pulang ke rumah, aku dah cakap siap-siap ke Sorfina, " Malam ni 8.30 tolong pastikan yang Adelia lupa pasal dia punya rancangan kegemaran dia yang hari-hari dia tengok waktu malam. Pastikan 'channel' tv dikuasai oleh kita ya!. Saya nak tengok perlawanan penting ni."

          Aku jelaskan pada Sorfina dengan lancar sambil sedikit campur sedikit bahasa badan untuk pastikan yang Adelia tak dapat tangkap apa yang kami bicarakan. Adelia waktu ni dah boleh tangkap apa yang aku dan Sorfina cakap walaupun baru 2 tahun setengah. Aku tersengih dan senyum lebar, sambil mengenangkan alat kawalan tv bakal aku kuasai malam itu daripada Adelia, seterusnya, menonton perlawanan bola sepak unggul antara Leicester City dan Manchester United.

           Teruja betul habaq hang. Terbayang aku Radamel Falcao dan Di Maria bakal mengucar-kacirkan pertahanan lawan lantas menyumbat beberapa gol untuk kemenangan kedua United musim ini. Itu sudah cukup sebagai hadiah hari jadi aku yang ke 29 tahun ini, yang berlalu 3 hari sudah.


******

           Waktu maghrib. Sebelum tu, aku siap-siap apa yang patut;mandi apa semua, kemudian solat,sambil mengenakan jersi pasokan Manchester United musim 2014/2015 yang baru dibasuh dengan aroma Downy.

            Usai solat, giliran aku pula untuk menjaga anak kedua aku, Akif yang berusia 4 bulan. Aku dan Sorfina bergilir untuk menjaga dia waktu solat sebab Adelia boleh tahan dia punya aktif berlari sakan keliling rumah waktu -waktu ni. Kena pantau.

            8.30 malam. Perlawanan bermula. Aku menonton perlawanan sambil mendukung Akif yang agak sedikit mengantuk.

            Selebihnya, adalah sejarah.

******
Diharap agar Man United bangkit untuk perlawanan seterusnya dan mendapat pengalaman berguna dari kekalahan ini.

No comments:

Post a Comment