Tuesday, January 22, 2013

Kereta aku ada minyak bocor

        Sebagai seorang yang tak berapa arif tentang ilmu automotif, justeru aku ajukan soalan kepada Encik Sord87 ;seorang mekanik berpengalaman lebih 20 tahun dan mempunyai blog sendiri. Sambil-sambil tu aku jugak ada riki-riki di Google demi mencari kepastian tentang masalah kereta yang aku alami.

        Aku harap usaha beliau yang mewujudkan blog http://kerosakankereta.blogspot.com/ ni dapat memberi manfaat kepada orang ramai dan seluruh lapisan masyarakat amnya. Ingat, bukan semua orang mampu beli kereta harga juta-juta macam Sultan.

******
Soalan:
Salam Encik Sord87 yang saya hormati, kereta saya Toyota corolla lama tahun 1987 aritu minyak apantah bocor. Bocor dia boleh kesan sebab bawah lantai minyak selalu menitik.

Saya suspek dari engine oil.Dah la bocor, setiap kali lepas bawak mesti ada bau hangit tang bahagian enjin.

Cuak jugak saya sebab takut engine meletup. Saya pun bukannya stuntment nak meletup-meletup ni.

Saya pergi woksyop dan brader pomen tu cakap yang enjin ni ada masalah seal dan valve saja.Legalah juga hati saya.Tapi memang pun sebab sebelum tu saya check engine oil memang tak berkurang dan steady macam biasa.

Brader pomen cakap yang bau hangit tu mai dari minyak yang 'leak' tu dan kena enjin, jadi
bila enjin hidup dan panas, bau hangit akan terlepas lah.

Lepas sehari dua hantar kereta dekat woksyop, kereta saya depa charge untuk :
1) PWC seal (#4 biji)
2) Valve cover
3) Valve cover bush (#3 biji)
4) Oil cap
semua dalam RM200, termasuk labor charge sekali.

Minta jasa baik En. Sord87 dalam hal ni. Terima kasih.

Jawapan dari En. Sord; mudah, ringkas, efisien dan sungguh power :

saudara Fahmi,

untuk cover,seal dan oil cap termasuk upah rm200 agak memadai.

.

2 comments:

  1. mohon tukar lamat blog saya dari kerosakankereta ke mekanikkereta.blogspot.com,terimakasih

    ReplyDelete