Monday, December 12, 2011

Mengganti 'front lower arm bush'

Di situlah terletaknya 'lower arm bush'

           Kereta yang dah berusia, lebih-lebih lagi kalau yang dah hampir seusia dengan aku memang perlukan penjagaan yang rapi. Selalunya kalau dah tua-tua ni, kalau manusia, lutut depa akan mula goyang-goyang dan sendi-sendi pun mudah jadi sengal.

          Kereta pun sama. Ada juga 'sendi'nya dan ada juga penyakit sengal-sengalnya. Kereta tua ni bila dah ada masalah 'sendi' mula lah dia punya 'alignment' lari, 'balancing' pun lari dan macam-macam lagi. Bila 'balancing' dah buat, 'alignment' dah pekena, tapi tak 'steering' masih lari lagi, ini tandanya 'something wrong somewhere'. Check punya check, rupanya kereta punya 'bushing' dah tak boleh pakai. Dah rosak.

          Akhirnya masalah ni diusulkan dengan membawak kereta ke bengkel Pakcik Shaari. Melalui pengajian tak bertauliah dari internet nampak macam boleh buat sendiri, tapi tang guna 'hydraulic press' tu yang aku tak ada dan alat 'penyedut' 'bushing' lama yang perlu diganti.

        RM 120 diberi tanda 'settel' sudah aktiviti penukargantian dan membaik pulih kepada Pakcik Shaari. Kos dah termasuk sekali 'post-alignment' kereta, lebih kurang RM28. Janji steady.

******

         Apa itu 'lower arm bushing' ataupun 'control arm bushing'?

        Benda ni lebih kurang dari material getah yang 'hold' 'control arm' pada kerangka kereta. Bentuk dia bulat dan ini membolehkan 'control arm' bergerak dengan fleksibel. 'Control arm' akan memegang tayar kepada kerangka kereta dan 'bushing' akan berfungsi untuk memastikan tayar dalam keadaan betul.

         Macam mana nak tau 'control arm bushing' dah tak boleh pakai atau rosak?

         Hangpa akan dengar bunyi yang hangpa tak berasa berkenan di hati, macam bunyi 'clunking' dekat bahagian depan bila nak 'brake' kereta dan tang nak kona kereta. Steering juga akan cenderung atau senang-senang terpusing ke arah kanan atau kiri tanpa kawalan (bila di jalan lurus).

         Macam mana nak tukar 'control arm bushing'?
   
         Hangpa kena keluarkan 'lower' atau 'upper' control arm (dekat kawasan 'bushing' yang rosak; macam kes aku kat atas, 'bushing' tayar depan) dengan menggunakan beberapa jenis spanar,'jack' dan alat lain (seperti yang Pakcik Shaari cerita) untuk asingkan gabungan 'sendi' kereta. Ambil 'arm' yang ada 'bushing' tu ke penekan hidraulik (untuk tujuan automotif) untuk keluarkan 'bushing' yang lama. Ganti 'bushing' baru dan pasang balik ke bahagian asal ;macam masa bukak tadi.

Photo credit : http://trdparts.jp/english/parts_bush-altezza.html
http://www.flickr.com/photos/wmliu/3330074988/

23 comments:

  1. brape bajet nk repair lower am tu?

    ReplyDelete
  2. salam..kereta proton iswara sy tayar makan sebelah..nak tau..tu ke punca lower arm kene tuka?tiap 3 bulan skali tayar mesti kena tukar..any idea senior2..mintak gtau pliz

    ReplyDelete
  3. info yg sangat membantu..terima kasih tuan

    ReplyDelete
  4. Kereta saya lau pusing habis mesti bunyi apa yg rsak

    ReplyDelete
  5. krta sy kancil klu pusing habis stering, then stering xpusing balik automatik kpd asal? im newbie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu masalah stereng rex. Bila gigi stereng rex abis dia tak akan berfungsi dengn elok. Sebab tu bila dah pusing dia tak blas balik kepada keadaan asal

      Delete
  6. kreta PERSONA sy ada bunyi 'ketak @ hentakan' masa bawa jalan tak rata. masa nk speed pun stereng & body ada gegaran. drive pun kadang2 mcm tak stabil, tayar mcm nk lari kiri kanan. apakah itu? lower arm bush ka? minta pendapat & nasihat sblm pi workshop, takut kena tipu.

    ReplyDelete
  7. Info yg sgt membantu. Yg x membantu hanyalah sang pencerita. Tiada jawapan utk soalan mrk di atas. T.k.

    ReplyDelete
  8. Info yg sgt membantu. Yg x membantu hanyalah sang pencerita. Tiada jawapan utk soalan mrk di atas. T.k.

    ReplyDelete
  9. Info yg sgt membantu. Yg x membantu hanyalah sang pencerita. Tiada jawapan utk soalan mrk di atas. T.k.

    ReplyDelete
  10. Info yg sgt membantu. Yg x membantu hanyalah sang pencerita. Tiada jawapan utk soalan mrk di atas. T.k.

    ReplyDelete
  11. Assalam..kete saye tayar blkg belah kiri haus side dalam..sebiji je cmtu..yg lain ok..ape msalah ek...tukar tyar baru..3 bulan je haus smula..pening2

    ReplyDelete
  12. beli baru...he he he..bagi pihak...hehe

    ReplyDelete
  13. kalau bawa kereta kdg2 terhayun tu rosak apa ye tuan?mohon bantu..tq..

    ReplyDelete
  14. kalau bawa kereta kdg2 terhayun tu rosak apa ye tuan?mohon bantu..tq..

    ReplyDelete
  15. Kalau kreta iswara pastu tayar blakang gelong apa yg perlu dilakukan??

    ReplyDelete
  16. Kalau lower arm dah tukar masih ada masalah sama macam mana

    ReplyDelete
  17. Kat bengkel tuan bolh press bushing axle blakang honda city gd8 ke

    ReplyDelete
  18. Batang lower arm Seg boleh tukar bush tak

    ReplyDelete