Tuesday, May 15, 2012

Hanya ada satu pasukan di Manchester (5)


           Tahniah, Manchester....City. Ikhlas daripada penyokong Manchester....United. Musim ini sememangnya musim hangpa, tapi waspada, "There's always next season and there's always next battle..."

Memetik kata- kata Gary Neville dalam DailyMail, "Manchester City's biggest challenge will be how to keep on winning".

          Kata-kata akhir, penyokong pasukan lain yang senasib; Chelsea, Arsenal, Spurs dan terutamanya seteru tradisi, Liverpool, janganlah terlebih gembira pulak Manchester United tak menang liga musim ni. Hangpa pun 2 kali 5 jugak.

******

          Tulisan bernas di bawah diambil dari laman blog bolasepak tersohor, Sokernet. Hasil penulisan J or Ji, pengulas dan juga penyokong Manchester United (dan Negeri Sembilan).

Pernah tak makan buah rambutan dan bila mulut dah terbuka, rambutan dah masuk separuh tiba-tiba ianya jatuh ke tanah. Orang kata takda rezeki. Berpasir jadi buah tu.

Manchester United sah tidak menjadi juara BPL musim 2011/12. Sah tidak menang sebarang piala dan sah Manchester City menang melaui perbezaan gol. Selepas semuanya sah dan selesai, habis 90 minit baru aku nak mengaku. Walau semenjak 2 minggu lepas banyak mulut yang kata Manchester United tiada harapan lagi, aku tak peduli. Konsep masih ada 90 minit lagi sebagai penentu aku pegang dan terbukti, hatta selepas 90 minit pun, Manchester United bakal juara.

..dan semuanya di rampas pada 2 minit terakhir masa tambahan yang diberi.

Klasik, orgasm sebenar, mendebarkan dan sangat drama. Ianya dilalui oleh semua peminat sebenar Manchester United. Aku tidak menonton perlawanan Manchester United tetapi ke siaran Manchester City vs QPR. Pilihan tepat untuk drama bolasepak BPL sebenar! Aku meramalkan mereka akan seri tetapi Kun Aguero menghancurkan hati kita semua. Ramai juga peminat lain sama-sama menikmati debaran ini dan apa atau kemana tujuan mereka sama-sama berdebar itu tidak penting. Peminat bolasepak sebenar pasti teruja mengikuti drama ini.

Ada juga yang tak rasa apa-apa, tapi aku terima hakikat, bukan semua pandai main bola,ini pula layan bola.

Boto tak?

Susah nak terima musim tanpa piala? bertenang semua. Ini bukan kali pertama dan juga kali terakhir. Dari 20 musim EPL bermula tahun 1992, 12 telah dimenangi oleh Manchester United. Bermakna ada 8 musim Manchester United tidak menang piala EPL, jadi ianya bukan sesuatu yang baru. Ya, betul masa itu ada menang piala lain seperti FA atau Eropah, tapi lihat kembali apa jadi selepas musim kekalahan Manchester United?

Mereka kembali mendominasi dan menjadi juara berganda. Nampak?

Seri semasa menentang Everton adalah punca dari segi matematik. Tetapi secara peribadi, dan dari sudut bolasepak, aku lihat kekuatan bahagian tengah adalah punca sebenar atau kelemahan sebenar Manchester United. Ini boleh dilihat dalam semua perlawanan sepanjang musim ini. Kemasukan semula Scholes bukti sebenar. Lihat bagaimana ketenangan beliau mengemudi tengah banyak membantu Manchester United semula.

Tetapi walau hebat mana Scholes dan Giggs, faktor usia menjadi penghalang. Manchester United perlukan pemain yang muda dan pantas. Pemain berusia atas 30 tahun tidak mampu bersaing kepantasan dengan yang berusia 23 tahun. ok, Arsenal tak kira.

Mari kita lihat apa tindakan Pak Alex selepas ini. Tetapi mari kita semua bersetuju walau apa pun tindakan Pak Alex, kita akan tetap percaya.

BELIEVE.

Aku ingat jika rajin nak ulas semua pasukan, big four, kelayakan eropah dan europa, siapa tak layak, siapa no lapan dan sebagainya, tapi mungkin di post akan datang. Post ini khas untuk terima kemenangan Man City sebagai juara musim ini. Mereka layak kerana mereka bagus. Manchester United tetap terbaik dan lebih bagus dari Manchester City, cuma mereka tidak juara. Jika dilihat pada kedudukan mata, semua sama kecuali dibahagian perbezaan gol. Pedih!

Sementara itu, kalau post ini tidak membantu devils sekelian, keep calm, we are not #8.

Di tweeter aku tengok bukan main mehanjing masing-masing. Lucu bila ada yang begitu serius sampai bergaduh. Sepanjang aku menyakat dan disakat pasal bola memang aku ada bertembung dengan yang bahalol ni. Apa lagi penyokong Liverpool la. Penyokong United aku tak perasan pulak.Serius! Tapi itu biasa. Kalau rasa tak mahu pasukan anda di perlekehkan, jangan perlekeh pasukan orang lain. Atau jangan main tweeter. Atau sokong diam-diam pasukan Swansea.

Tapi kalau rasa nak seronok-seronok menyakat, jadi gentleman. Kalau rasa tak gentleman jangan kacau orang lain pula. Ini sampai ajak datang rumah! amboi!

Tapi buah rambutan yang jatuh kalau di basuh semula, masih boleh di makan sebenarnya. Makan ramai-ramai!

Ok, ikut ranking, bagi fans United komen dulu, kemudian City (jika ada) dan seterusnya Arsenal. Kalau kelab duduk no 8,9,10 tu tunggu la 3 hari lagi. Jangan la sama-sama sibuk pulak, ok?

Welcome to Manchester United.

No comments:

Post a Comment