Monday, September 3, 2012

Sukan Paralimpik 2012 - Wira dan hero sukan sebenar

           Aku selalu ambil pot pasal sukan Olimpik, perkembangan dia, tentang pungutan pingat semasa serta rekod-rekod baru yang berjaya dipecahkan semasa temasya sukan hebat yang berlangsung itu, walaubagaimanapun, aku kurang ambil pot tentang sukan Paralimpik. Lepas baca artikel dari akhbar Dailymail empat hari lepas, aku mula berjinak-jinak untuk mengikuti perkembangan sukan ini.

         Masyaa-Allah. Hebat sungguh depa-depa ni. Bagi aku, atlit paralimpik ni merupakan manusia yang sesempurna manusia yang normal dan mereka wajar dijadikan sumber inspirasi dalam masyarakat kita. Kurang pendedahan tentang perkembangan atlit Paralimpik waima di Malaysia sekalipun menyebabkan aku rasa masyarakat kurang ambil pot tentang mereka. Ini termasuklah aku. Jenguk-jenguklah sukan Paralimpik ni  sementara ia masih berlangsung sehingga 9 September 2012.

         Beberapa gambaq dibawah ni aku ambil daripada Dailymail. Semoga kita sebagai manusia yang cukup fizikal ini sentiasa bersyukur kepada Allah S.W.T dan menggunakan sebaik-sebaiknya anggota badan kurniaan Allah S.W.T ini untuk melakukan kebaikan di bumi Allah S.W.T. Semoga bermanfaat untuk kita semua.

          Artikel Dailymail yang aku baca tempohari boleh hangpa buka di sini http://www.dailymail.co.uk/news/article-2196081/London-Paralympics-2012-Five-athletes-symbolise-triumph-adversity.html

Pemanah dari Amerika Syarikat, Matt Stutzman (29 tahun) memegang busur panah dengan kaki dan bahu

Lu Dong (20 tahun) dari Republik Rakyat China menggigit tuala sebelum berlepas untuk pertandingan renang

Jose Mendez dari Sepanyol bertanding untuk acara pecut basikal 1km. Hangpa jangan terkejut yang umuq dia ni baru ja berusia 58 tahun !

Natalia Partyka, gadis berusia 23 tahun dari Poland.  Pemenang pingat emas dan perak acara Ping Pong di Olimpik Athens 2004 semasa berusia 15 tahun. Turut bertanding dalam sukan Olimpik dan Paralimpik. Power!

Tao Zheng dari Republik Rakyat China. Aku sungguh malu dengan diri sendiri sebab aku pun tak berapa pandai berenang!

Wira sukan Paralimpik kita. Malaysia Boleh !

No comments:

Post a Comment