Sunday, October 7, 2012

Menguap

          Budak-budak kecik ni kalau dia menguap, bukan dia nak tutup mulup pun. Kalau orang belah Kedah depa cakap, tak pandai katop mulut. Maka sebagai ibu bapa hangpa kenalah bertanggjawab untuk menutup mulut anak-anak hangpa yang masih kecil ketika mereka menguap. Sebagai saorang yang beragama Islam, bila menguap tu ustaz-ustaz dan mak abah aku ajar supaya tutup mulut dan lepas tu cakap 'Astaghfirullah hal adzim'.

          Maka dengan ini, aku pun InsyaAllah akan mengajaq benda yang sama untuk anak aku ni.

Nur Adelia kantoi tak katup mulut. Cett !


Notakaki:

Hadis riwayat Abu Hurairah R.a: ia berkata:Bahwa Rasulullah S.A.W bersabda: Menguap itu termasuk dari (gangguan) syaitan, maka jika seorang dari kamu menguap, hendaklah ia menahan semampunya.

Dari Abu Hurairah r.a bahwasanya Rasulullah S.A.W bersabda: "Haknya seorang Muslim terhadap orang Muslim yang lain itu ada lima perkara iaitu menjawab salam, menzirahi yang sakit, mengikuti jenazahnya, mengabulkan undangannya dan bertasymit kepada yang bersin - yakni kalau seseorang bersin dan mengucapkan Alhamdulillah, maka yang mendengar hendaklah mentasymitkan - mendoakan - dengan mengucapkan: Yarhamkallah, ertinya: Semoga Allah merahmatimu, kemudian yang bersin itu menjawab: Yahdikumullah wa yushtihu balakum, ertinya: Semoga Allah memberi petunjuk padamu dan memperbaiki hatimu." (Hadis Muttafaq 'alaih)

No comments:

Post a Comment