Friday, April 3, 2015

G.S.T (Golongan suka telur)

         Hari ni, 3 April 2015. Masuk hari ketiga negara Malaysia tercinta ini merasai cukai GST yang dikenakan kepada semua.

        Di ruang media sosial pula, fenomena memuat naik gambaq resit di fesbuk, whatsapp,twitter dan lain-lain sudah kian berkurang, ataupun sudah hampir tidak kelihatan -tak macam hari pertama kena GST pada tanggal 1 April lalu.

        Orang Malaysia, biasalah. Aku pun sama.

        Apa-apapun, hidup mesti diteruskan. Tidur mesti dilakukan. Kerja pun sama. La ni pulak kilang aku tempat mencari rezeki duk sibuk tawarkan pakej VSP (Voluntary Separation Package).Maknanya, depa nak kurangkan tenaga kerja lah. Aku pun terlibat sama. La ni aku tengah duk pikiaq samada nak ambil ataupun tidak. Dapat pun tak seberapa, tapi jadilah.

       Nak kena perbaharui 'curriculum vitae' dulu, kemudian cari kerja mana yang patut ikut kelayakan.

      Ok. Kita berhenti dulu sembang bab tu.

      Pasal GST pulaK. Pengalaman aku dengan GST ni tak berapa banyak. Baru masuk 3 hari. Hari pertama aku kena GST masa makan bihun goreng dengan teloq mata di kafeteria kilang. Kenalah 13 sen. Masa kena tu aku tak berapa nak baran sangat lagi.


     Boring punya pasal, aku pun 'update' la satu status di fesbuk aku pasal GST. Ok lah, nak bagi nampak cakna sikit pasal isu semasa.

******

'Hang kerja apa la?', Badrul bertanya kepada Fadhlul, rakan yang telah lama tidak dihubunginya.

'Aku kerja GST...',balas Fadhlul.

'Haa. GST?'

'Ala..Guru Sekolah Tahfiz..'

'Alhamdulillah. Sempoi baq hang.'



   

No comments:

Post a Comment