Monday, February 7, 2011

Kisah seorang proletariat

           Hidup dalam sistem kapitalis ni memang merana. Sekarang baru orang nak sibuk beli dinar emas dan dirham. Aku pun dah nak terjebak, tapi tak cukup duit lagi. Arghh, kongkongan kapitalis lagi. Naharroomm.

          Jom 'recall' balik Rukun Negara...

1) Kepercayaan kepada Tuhan
2) Kesetiaan kepada Raja dan Negara
3) Keluhuran Perlembagaan
4) Kedaulatan undang -undang
5) Kesopanan dan kesusilaan


Persoalan dalam otak aku dari dulu sampai sekarang....

1) Macamana dengan rakyat Malaysia yang atheis,animisme etc?
2) Raja zalim, raja disanggah...ada sapa2 bran nak sanggah ka? Ulam Raja boleh la.Aku pun tak tau.
3) Luhur = kemuliaan,ketinggian...dari DBP punya laman web. Aku sebagai rakyat marhaen jelas ka semua benda pasal perlembagaan ni?
4) Daulat =wibawa, berkedudukan tinggi, berkuasa @ berhak sepenuhnya.  Betui ka undang-undang tak kenal siapa dekat Malaysia ni?
5) Rakyat Malaysia memang 'sopan' dan sungguh 'susila' sekali, terutamanya kat jalan raya. Macam aku. Macam mana nak bendung ni aku pun taktau. Haktuih.










photo credit : http://en.wikipedia.org/wiki/

No comments:

Post a Comment