Wednesday, March 23, 2011

Kembara ke negeri 'Jupe mung di Nung' II

           Dekat Banding aku ingat nak tangkap gambar Pulau Banding tu, tapi still gelap gelemat lagi. Besar jugak empangan Tasik Temenggor ni, lebih kurang 152km persegi. Pergh, kalau lah aku billionair, dah lama aku buat tempat main jetski dekat sini. Jalan ke Hutan Belum pun gelap gelemat. Aku fokus dan tangan serta pandangan aku hanya komited terhadap pemanduan aku. Kena jaga -jaga dekat sini.

          Sampai dekat Jeli lebih kurang pukul 7.15 pagi. Mata aku agak rabak jugak. Yang lain dekat belakang pun dah lebih kurang jugak aku tengok. Aku menguntumkan sebutir senyuman tanda masih seronok memandu dan maintain chill. Perjalanan masih lama lagi ni mengikut kata Sida RnH. Hujan yang boleh dikatakan separa lebat Sedar tak sedar, dah sampai Tanah Merah dalam  pukul 8.00 pagi. Kat sini cik Pentunang mempunyai masalah yang tak dapat dibendung lagi.Terdapat panggilan alam semula jadi katanya. Cari punya cari, macam takda tempat yang sesuai untuk berhenti. Keadaan semakin parah selari dengan kerutan yang terpancar di muka cik pentunang.Ikutkan hati dan rasa belas ihsan, nak ja aku berhenti tepi-tepi jalan tu untuk cik pentunang lepaskan apa yang terpendam, tapi tak kena dengan budaya dan tatasusila kita.Tapi apa ada hal? Kalau aku, kes-kes perut meragam ni macam benda hidup mati beb dan harus ada rasa saspens yang tinggi. Kena pantas dan tangkas bertindak.Meremang bulu roma beb kalau pendam lama-lama. Wak luuu.

        Akhirnya, kami nampak sebuah kedai makan ni. Elok juga ni. Target utama nak tumpang tandas, tapi sambil menyelam sambil telan air. Aku punya 'tangki air' pun macam dah nak meletup, memang kena 'release' air dulu jugak. Lepas tu baru boleh pekena teh tarik. Naim dengan familinya dah entah ke mana. Kami suruh depa gerak dulu. Minum pagi tu semua ditaja oleh Sime Darby punya kakitangan, Encik Jedi RnH.

Air Tuak di Tanah Merah. Pagi-pagi kejadah apa nak minum air Nira?

            Kami tak boleh lepak-lepak dan minum lama. Sepantas kilat kami meneguk air panas senafas lebih, dan terus blah dari situ lepas bayar. Kenangan dan juga benda kumuhan juga kami tinggalkan di situ.

           Lokasi seterusnya Machang. Teringat kami kepada Azlinda Supian AHB hatta melepasi perkarangan tembok depan UiTM Machang. Ralit punya ralit, akhirnya kami semua dah lalu Jerteh, Setiu, Bandar Permaisuri, dan akhirnya, alhamdulillah, selamat sampai di Kuala Terengganu pada pukul 10 pagi. Lega, tapi 'tangki' aku penuh balik sebab sejuk tak ingat dan hujan. Kena cari lagi ni port nak membuang.

Siang depan Giant KT

Malam depan Giant KT







No comments:

Post a Comment