Thursday, April 5, 2012

Petua

Seorang lelaki tua yang mungkin kaya dengan petuanya tersendiri


            Banyak ilmu-ilmu yang telah aku tuntut dan pelajari secara percuma serta telah amalkan sepanjang tempoh perkahwinan ini; terutamanya sepanjang tempoh Sorfina mengandung dan pasca bersalin.Secara jujurnya, banyak juga petua yang telah aku pelajari secara percuma di luar bilik kuliah; terutamanya di warung-warung ataupun di restoran mamak sebelum berkahwin. Kebanyakkannya berkisar tentang teknik-teknik 'tertentu' (yang boleh hangpa pelajari sendiri dari kitab Tajul Muluk) dan rahsia 'kekuatan' lelaki.Kuat tang mana tak perlulah aku tegaskan disini.

          Tapi secara jujurnya lagi aku tidak ambil pot sangat tentang 'teknik-teknik' itu dan petua 'kekuatan' lelaki kerana bagi aku cukup dengan menjaga pemakanan dan amalan kesihatan seperti bersenam dan gaya hidup aktif sudah memadai untuk menjadi lelaki 'sejati'; seperti yang diwar-warkan. Yang penting, wajiblah kita yakin bahawa segala kesihatan dan nikmat tubuh badan yang cergas itu datangnya dari Allah S.W.T.

          Berbalik kepada petua yang telah aku pelajari dan amalkan,tidaklah pula aku membuat kajian secara terperinci dan tidaklah pula aku menanyakan kepada para saintis, para ilmuan hatta melalui ahli bijak pandai yang ada dewasa kini. Cukup dengan carian melalui laman sesawang 'Google' yang sudi menghulur bantuan maklumat demi memperkukuhkan lagi petua yang telah aku dengari itu. Antaranya :

1) Menguatkan tubuh badan bagi perempuan mengandung - minum air 'nyok' atau air kelapa pandan
2) Mengurangkan kehilangan darah untuk perempuan bersalin - amalan makan buah Delima
3) Makanan yang baik untuk perempuan dalam tempoh mengandung - amalan makan buah kurma
4) Bayi yang mengalami 'Jaundice' ataupun kuning - beri susu ibu sebanyak mungkin selepas kelahiran, mandikan dengan air kucai, atau berikan bayi sedikit air buah sengkuang Cina
5) Bayi mengalami sedu - letak tisu basah (saiz kecil) atas dahi bayi tersebut
6) Makanan untuk ibu dalam tempoh berpantang selepas bersalin -  amalan makan ikan haruan, ikan jenahak, ikan tenggiri dan daging kambing/lembu

           InsyaAllah, aku yakin petua tersebut dapat memberi manfaat kepada kita semua.Dengan sedikit usaha yang kita lakukan,semoga Allah s.w.t memberi keizinan untuknya.Selamat beramal.
.

2 comments:

  1. kawan aku pernah bagi petua nak jarakkan kelahiran anak. naik dari kiri, turun ikut sebelah kanan. atau sebaliknya. confirm!

    ReplyDelete