Wednesday, May 9, 2012

Tidur

Bayi sedang tidur. Baik hangpa sengap sabelum dia bangkit

            Manusia secara puratanya; jika ditakdirkan hidup selama 60 tahun akan menghabiskan masanya untuk tidur selama 20 tahun (jika tidur selama 8jam sehari). Aku yang tahun ini bakal menginjak ke usia 27 pula sudah menghabiskan masa kira-kira 7 tahun untuk tujuan tidur.
      
           Owh,alangkah indahnya jika tidur itu aku dan kita semua dapat jadikan ia sebagai ibadah serta mencontohi amalan serta adab tidur Rasulullah S.A.W.
            
           Berikut merupakan sedikit sebanyak amalan dan akhlak Rasulullah S.A.W tentang tidur; yang telah aku baca dari Riyadus Solihin. Sama-sama kita amalkan dalam kehidupan kita seharian. InsyaAllah.

******
[Hadis #811;Riyadus Solihin: Riwayat Bukhari]
Dari al-Bara' bin 'Azib r.a; Rasulullah S.A.W apabila menempatkan diri pada tempat tidurnya, maka beliau tidur atas sebelah tubuhnya yang sebelah kanan, lalu mengucapkan "Allahumma aslamtu,nafsi ilaika, wawajjahtu wajhi ilaika,wafawwadtu amri ilaika, waljaktu zohri ilaika,rokbatan warahbatan ilaika, la malja'a wala manjaminka illa ilaika, amantu bikitabikallazi anzalta,wanabiyyikallazi arsalta".
(Ya Allah, aku menyerahkan jiwaku padaMu,aku hadapkan wajahku padaMu, aku aturkan urusanku padaMu,aku tempatkan punggungku padaMu,demikian itulah kerana kecintaan serta ketakutanku padaMu. Tiada tempat berdiam & tiada pula tempat menyelamatkan diri daripadaMu, melainkan kepadaMu.Aku beriman kepada kitab yang Engkau turunkan serta kepada Nabi yang Engkau utus.)

[Hadis #1455;Riyadus Solihin: Riwayat Bukhari]
Dari Hudzaifah & Abu Zhar r.a bahawasanya Rasulullah S.A.W apabila menempati tempat tidurnya-yakni akan tidur;Rasulullah S.A.W mengucapkan "Bismikallahumma ahya wa amutu". (Dengan menyebut namaMu, ya Allah, aku hidup dan mati).

[Hadis #812;Riyadus Solihin: Riwayat Bukhari & Muslim]
Dari al Bara bin 'Azib katanya; Rasulullah S.A.W bersabda kepadaku; "Jikalau engkau mendatangi tempat tidurmu, maka berwudhu' lah dulu sebagaimana wudhu' mu untuk solat".

[Hadis #1456;Riyadus Solihin: Riwayat Bukhari & Muslim]
Dari Ali r.a bahawasanya Rasulullah S.A.W bersabda kepadanya dan juga Fatimah r.a; "Jikalau engkau berdua menempati tempat tidurmu-yakni hendak tidur, maka bacalah 
i)  takbir (Allahuakbar) -33 kali
ii) tasbih (Subhanallah) -33 kali
iii)tahmid (Alhamdulillah) -33 kali

[Hadis #1458;Riyadus Solihin: Riwayat Bukhari & Muslim]
Dari Aisyah r.a bahawasanya Rasulullah S.A.W apabila mengambil tempat pembaringannya-yakni untuk tidur, Baginda meniup dalam kedua tangannya dan membaca surah-surah Mu'awwidzah; yakni surah-surah
i) Surah Al-Ikhlas
ii) Surah Al- Falaq
iii)Surah An Naas
Kemudian dengan kedua tangan itu Rasulullah S.A.W mengusapkan kepada tubuhnya (kepala, wajah, tubuh, serta bahagian belakang badan).

.

1 comment: