Saturday, June 16, 2012

80-90an punya cerita - Ringgit Kassorga

          "Khal, kalau tape tu terlepas ke tangan orang lain.. Datuk dan kawan-kawannya hanya bersalah kerana kelakuan yang memalukan.. itu aje. Siapa yang akan jadi mangsa? Siapa yang ditindas? Perempuan-perempuan dalam tape ni! Siapa yang malu? Mereka dan keluarga mereka" - Nina


         Cerita Ringgit Kassorga ni aku pekena tengok wayang di Coliseum, Jalan TAR; bersama-sama dengan maknjang aku dan adik aku yang berusia muda setahun dari aku kira-kira 17 tahun lepas. Bukan aku yang nak tengok, tapi maknjang aku yang bawak belanja jalan-jalan hujung minggu. Darjah-darjah lagi jadah apa nak tengok wayang guna duit sendiri.

         Bila aku ingat balik dialog cerita ni, 'tagline' dia yang paling famous amos semestinya -"Siapa yang malu? Mereka dan keluarga mereka!".Ini dialog Nina, lakonan Deanna Yusof. Sekarang dah tua gayut gamaknya. 'Tagline' ni semacam dah jadi 'trend' budak-budak dan remaja tahun-tahun tu. Aku tak tau lagi samaada penggunaannya masih subur ataupun dah 'out of fashion'.

         Hans Issac ada berlakon cerita ni. Tu kut asbab musabab utama maknjang aku nak tengok cerita ni. Kangkong betul.
.     

No comments:

Post a Comment