Tuesday, June 26, 2012

Kelebihan bulan Sya'ban

          Alhamdulillah, sedar tak sedar, kita bakal ditemukan sekali lagi dengan bulan Ramadhan Al Mubarak dalam tempoh masa 24 hari lagi. Dengan ini, bermakna kita sekarang berada dalam bulan Sya'ban.Sorfina dan aku merancang untuk puasa sebanyak mungkin dalam bulan Sya'ban ini, tetapi buat masa ini masih gagal untuk menunaikan niat dan rancangan. Ini kerana kompeni telah menyediakan makan tengahari dan sarapan secara percuma selama tiga minggu berturut-turut dan akan berakhir Jumaat ini. InsyaAllah, rancangan untuk bepuasa akan bermula minggu depan.

           Antara kelebihan bulan Sya'ban yang aku tau berdasarkan hadis sahih Imam Bukhari adalah seperti di bawah. Diharap agar kita semua dapat mengambil manfaat daripadanya InsyaAllah.


'Aisyah radiallahu 'anha berkata: “Rasulullah S.A.W biasa berpuasa sehingga kami menyatakan Baginda tidak pernah berbuka (maksudnya setiap hari berpuasa). Baginda S.A.W turut berbuka sehinggakan kami menyatakan bahawa Baginda tidak berpuasa. Aku tidak pernah sama sekali melihat Rasulullah S.A.W berpuasa sebulan penuh selain pada bulan Ramadhan. Aku pun tidak pernah melihat Baginda berpuasa yang lebih banyak daripada berpuasa di bulan Sya’ban.”Beliau bersabda, 'Lakukan amalan menurut kemampuanmu, kerana Allah S.W.T tidak pernah merasa bosan terhadap amal kebaikanmu sehingga kamu sendiri yang bosan.' Dan, solat (sunnah) yang paling dicintai Nabi adalah yang dilakukan secara berterusan, meskipun hanya sedikit. Apabila beliau melakukan suatu solat (sunnah), maka beliau melakukannya secara berterusan."
.

1 comment:

  1. Thank уou for the good wrіteup. It
    іn fact was a аmusеment account it.
    Look аdvanceԁ to mоre added аgreeаble from
    yоu! Howеνеr, how can wе сommunicаte?


    Ϲhеck out my wеblog :: garden center jobs

    ReplyDelete