Monday, February 4, 2013

Marketing

         Aku perati ramai jugaklah kenalan dan member-member aku dalam Fesbuk ada suatu 'badge' yang diletakkan pada gambar 'profile' depa. Bila aku perati betul-betul, rupanya badge yang ada gambor Azizan Osman. Orang ramai cakap beliau ni doktor, tapi bukan doktor yang kerja di klinik dan hospital lah, tapi doktor falsafah.
Power betul gaya letak jari telunjuk di tepi kepala ni.

          Member aku cakap ceramah Dr. Azizan ni best dan power dan cadangkan aku untuk ikuti.Banyak ilmu boleh dapat,tapi aku tak pasti samada ilmu alam dan manusia juga turut terlibat. Nak dapat ilmu ni luas caranya-bukan datang dari orang ada ijazah atau ada Phd sahaja,tapi dari orang-orang yang banyak pengalaman hidup juga boleh dapatkan ilmu.

          Aku juga pernah tanya mak dan abah aku pasal seminar ni. Aku rekemen lah dekat mak dan abah untuk 'join' seminar ni tapi depa menolak. Alasannya sebab kena ada akaun Fesbuk baru boleh nak meniaga di internet. Lagipun meniaga laksa dan ABC saja, kejadah apa nak guna internet.

         Satu hal lagi nak kena guna Fesbuk dan blog atau laman web untuk meniaga laksa. Aku cakap tak apa lah, aku buatkan untuk depa. Depa cakap tak apalah, meniaga kecil-kecilan sahaja. "Takkan nak 'post' hari-hari pasal laksa dan ABC dalam status Fesbuk? Nanti orang menyampah pulak ", balas mak aku.

        Satu lagi aku perati dalam fesbuk, bagi mereka yang ada gambo Dr Azizan Osman ni; banyak yang meniaga benda yang aku tak berapa pakai sangat atau aku boleh senang-senang beli di kedai. Contohnya, minyak wangi tanpa alkohol, madu tualang asli, minyak wangi, krim hilang mengantuk, pewangi kereta, barangan kecantikan, korset dan lain-lain.

        Sekarang aku tengah riki-riki dalam fesbuk ada sesiapa yang meniaga bundle dan buat marketing. Best woi bundle. Lagi satu benda-benda pasal bisnes repair rumah ka, 'renovate' rumah ka, buat 'wiring' rumah ka, buat 'kitchen cabinet' ka atau yang berkaitan repair motorsikal dan kereta. Benda ni jarang-jarang orang market dalam fesbuk. Lagipun aku nak masuk rumah baru ni. Banyak benda nak buat.      

3 comments:

  1. 1. Pergh, aku memang suka masuk bundle. Masuk je...

    2. Kawan sekolah aku ada kerja dengan Dr. Azizan ni...

    3. Selamat masuk rumah baru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak aku tak berapa berkenan aku beli bundle ni.Takut kena kurap katanya.Kawan hang mesti marketing plan dia power kan? Haha

      Delete
    2. Dia power psiko orang...

      Delete