Tuesday, June 11, 2013

Gunting kelapa

           Dua tiga minggu lepas aku dapat balik menziarahi Opah aku di Selama. Alhamdulillah. Dia masih sihat walaupun tak boleh bergerak sangat. Cepat lenguh katanya. Maklumlah, umur dah masuk 84 tahun. Cuma yang tak best sikit opah tak boleh jalan naik kereta jauh-jauh. Naik kereta dalam 15 minit dah mengadu sakit belakang. Apa nak buat.

          Sekarang Mak Ndak aku yang duk jaga Opah. Banyak betul jasa Mak Ndak jaga opah,lepas kematian Mak Long 4 tahun lepas. Justeru, Opah dah tak banyak lepak di rumah dia di Rantau Panjang, lebih kurang 6 kilometer dari pekan Selama.

           Sesekali dapat balik kampung memang sempoi habaq hang. Segar betul udara. Ada sekali Opah aku minta tolong aku kupas kelapa,atau orang Utara cakap 'buah Nyoq'. Katanya,nak santan untuk buat masak lemak pucuk paku. Memang terbaik dari ladang bikam wa cakap lu, kalau Opah atau Mak Lang aku buat masak lemak pucuk paku. Makan nasik memang tak sah tak tambah woi.

         Opah aku cakap takat kupas kelapa/nyoq ni kerja orang perempuan ja. Orang perempuan dulu fizikal kuat-kuat. Habaq apa saja benda lasak -masuk hutan, menoreh getah, tebas semak, buat bendang, panjat pokok dan lain-lain. Opah aku cakap dulu dia masa kerja menoreh getah dulu siap mengendong Mak Lang aku (baru 1 tahun lebih) masa tengah menoreh. Power tak power.

          Aku harap Adelia bila dah hidup dalam zaman Wawasan 2020, tak lupa susah payah orang-orang yang terdahulu.

Aku ingat nak kupas guna gigi saja, tapi cepat-cepat Opah aku halang.

No comments:

Post a Comment