Monday, October 21, 2013

Kota Paris

           Seingat aku, seingat aku-lah; dari ingatan aku yang tak seberapa ni, aku mula mendengar perkataan Paris dari dua sumber. Semasa kecil, lebih kurang umur 5 ke 6 tahun.
         Pertama, dari kaca televisyen. Dulu tahun 80an, saluran televisyen yang dikepalai RTM dan TV3,selalu menyiarkan iklan jenama Dunhill. Justeru, adalah dinyatakan di dalam iklan tersebut ; Dunhill - London, Paris, New York.
         Kedua, dari filem Hindustan. An Evening in Paris. Mak pernah tengok cerita tu dan aku pun boleh menyanyikan lagu tu sikit-sikit masa kecil. Aku tanya, " Mak, cerita Hindustan, tapi kenapa orang-orang India dalam cerita ni kulit putih-putih?"

Mak aku tak jawap sambil buat 'shhh' dengan jari di bibir. Nak konsentret dengan cerita tu gamaknya.

Masa iklan, mak jawap "Orang India tu bukan semua gelap. Yang ni mungkin tok dia kahwin dengan orang putih."

Simple dan padu. Sebagai seorang budak berusia 5 atau 6 tahun, benda tu cukup membuatkan otak aku semakin ligat untuk tahu dan lebih berfikir.

******
 
           Masa main fesbuk semalam, nampak gambar kota Paris yang diambil dari udara. Gambar memfokuskan salah satu monumen ikon kota Paris, Arc de Triomphe. Sorfina, selaku orang yang pernah berkunjung ke sana, menggambarkan betapa seronoknya apabila berada di kota Paris dengan struktur dan senibinanya yang menawan dan memukau. Termasuklah Arc ni.

Lepas tu, bini aku cakap yang kat kota Paris ni, depa punya 'underground station' -stesen keretapi bawah tanah mereka, baunya amat pekat dan kowlat. Bau hancing merata-rata.

Gamaknya, orang Paris mabuk suka memancut merata-rata di stesen keretapi bawah tanah.


Notakaki:
Pandangan udara Arc de Triomphe yang terletak di kota Paris

           Arc de Triomphe adalah salah satu monumen terkenal di Paris dan dibina semasa pemerintahan Napoleon.Ia berdiri di tengah Place Charles de Gaulle,di bahagian hujung barat Champs-Elysees.Arc de Triomphe atau dalam bahasa Inggeris,"Triumphal Arch";dibina bagi menghormati mereka yang berjuang dan terkorban demi Perancis semasa Revolusi Perancis dan Perang Napoleon, dengan nama semua kemenangan Perancis dan jeneral tertulis pada permukaan bahagian dalam dan luarnya.
           Di bawah pintu gerbang ini juga terdapat kubur beberapa perajurit yang tidak dapat dikenalpasti semasa Perang Dunia pertama.

     
Kota Paris -pandangan dari udara


No comments:

Post a Comment