Monday, October 7, 2013

Adelia dan alahan

Sudah tertidur kepenatan setelah bermalam tidak tidur dengan selesa akibat kegatalan dan aktiviti menggaru.

           Adelia telah diserang alahan sejak lewat malam Ahad 29 September lepas dan alhamdulillah, telah selamat untuk dikeluarkan dari wad Paedratik pada jam 6.30 petang, Rabu 2 Oktober.

Dipetik dari laman fesbuk aku;

Nur Adelia mengalami alahan (allergic) dan kegatalan pada kulit seluruh badan, dan berkemungkinan ianya ialah alahan terhadap suntikan DTaP/IPV/Hib , pada usia 18 bulan. Doktor telah memberikan suntikan pengurangan alahan, namun ianya tidak berkesan dan membuat keputusan untuk menyuntik adrenalin sebanyak 3 kali untuk menghilangkan kesan alahan.

Suntikan dilakukan dan kesan alahan mula menunjukkan pengurangan.Ubat pengurangan alahan (minum) juga diambil. Namun, selang beberapa jam, alahan kembali; dipercayai berpunca dari ubat minum (ubat untuk pengurangan alahan).

Para doktor telah melihat perkembangan ini sebagai suatu kes yang unik, kerana mengikut ilmu kedoktoran mereka, allergic akan hilang/pulih/berkurangan apabila ubat anti allergic,termasuk suntikan telah diberikan kepada pesakit. Namun, semua ini adalah terserah kepada Allah S.W.T untuk menentukan.

Pihak doktor telah membuat keputusan untuk memberhentikan pemberian ubat kepada pesakit (Adelia) buat sementara waktu dan pada masa yang sama, untuk meneruskan penggunaan ubat cecair Calamine kepada Adelia secara sapuan ke kulit.

Sekian laporan saya untuk hari ini.

No comments:

Post a Comment