Tuesday, December 30, 2014

Tribute : Senarai penjaring terbanyak ManchesterUnited sempena 'Boxing Day'


          Info: 'Boxing day' adalah satu terma yang digunapakai oleh masyarakat Eropah, khususnya di United Kingdom (UK) dan negara Komanwel khususnya; yang diraikan sehari selepas Hari Natal atau Krismas. Hari ini secara amnya, mereka yang menyambut Krismas akan menerima dan bertukar-tukar hadiah.

Di UK, hari 'Boxing Day' ini secara lazimnya dilabel sebagai hari untuk berbelanja atau 'bershopping' sakan. Banyak tawaran dan diskaun bersempena hari tersebut.

Penjaring terbanyak United sempena 'Boxing day':

1)BRIAN MCCLAIR (7 Gol)- Gol dijaringkan ketika bertemu Norwich City, Oldham Athletic dan Sheffield Wednesday.

2)RYAN GIGGS (5 Gol) -Lagenda United dan Wales ini menjaringkan 'memorable solo effort' dalam kemenangan 6-3 di Oldham pada tahun 1991.

3)STAN PEARSON (5 Gol) - Antara jaringannya pada perlawanan menentang Arsenal dengan kemenangan 2-0 di Old Trafford pada 1949.

4) DENNIS VIOLLET ( 5 Gol) -Antara jaringannya termasuk ketika menentang Cardiff City & Aston Villa.

5) DIMITAR BERBATOV (4 Gol) - 'Bulgarian hitman' ini meledaka hat-trick ketika menang 5-0 ke atas Wigan Athletic pada tahun 2011.

6) GEORGE BEST (4 Gol) - Legenda #7 United ini meledak 2 gol pada tahun 1967 dengan kemenangan ke atas Wolves dan juga menjaringkan gol tunggal perlawanan ketika menang di Sheffield United 2 tahun sebelumnya. Turut menjaringkan gol menentang Derby County pada 1970.

7) SIR BOBBY CHARLTON (4 Gol)-Tak perlu dihabaq lagi kepoweran beliau.

8) WAYNE ROONEY (2 Gol )- Pemain dan kapten United yang maseh aktif bermain bersama United.

Sumber : Manutd.com

******

Tulisan ini telah dicoretkan di laman Group Facebook 'BMU Supporters'.

No comments:

Post a Comment