Thursday, May 26, 2011

80-90an punya cerita - Selangkah ke alam dewasa

           Musim cuti sekolah sudah kian tiba. Jika waktu sekolah dulu, 'time' kritikal macam ni memang pikiran dah melayang teringat rumah , walaupun jasad 'still' ada dekat sekolah. Tapi tu cerita dulu. Sekarang ni dah lain.
           Waktu-waktu begini patutnya aku fokus pada persiapan menjadi 'raja satu hari' aku, tapi sebab cuak punya pasal, nak hilangkan rasa ketar tu, jadi aku tulis la apa yang patut. Sambil-sambil aku duk pikir macammana keadaan aku nanti masa nak salam tok kadi, ada baik aku lupakan sejenak perasaan gementar tu dengan benda-benda 'gementar' yang aku pernah hadapi suatu ketika dulu.

"Lu tunggu, lu tunggu, jangan nak 'act' sangat !" tengking aku dalam hati pada budak-budak pencinta keamanan

Pose untuk Majalah Manggis 1994.Gaya sama macam budak-budak kat atas, cuma situasi seterusnya berlainan. Aman !


           Waktu-waktu nak dekat cuti sekolah macam ni, memang agak 'thriller' bagi aku, kira-kira 16~17 tahun dulu. Ya lah, setiap kali cuti sekolah ja, mesti ada ura-ura dan khabar angin yang mengatakan aku bakal 'masuk jawi'. Cilakak. Dah 1-2 tahun tangguh, tapi kali ni 'feeling' aku lain macam. Abah aku dah semakin yakin yang aku boleh menghadapi benda ni pada edisi cuti sekolah kali ni. Bukan apa, aku risau yang kalau 'masuk jawi' ni, aku bakal 'miss' macam-macam cerita best dekat TV, terutamanya cerita 'Alam Ria Cuti Sekolah' dan 'Kelab Kanak-kanak Angkasapuri'. Macam mana aku nak 'handel' ni?

            Macam-macam 'offer' aku dapat dari makcik-pakcik aku jika aku dapat tunaikan tanggungjawab 'masuk jawi' ni. Dapat jadi 'hero' la, dah boleh lepas sengsara ' tersangkut zip seluar' la, boleh dapat basikal 'BMX' baru la, dan tak lupa, dan dah boleh kahwen. Yang 'last' punya 'offer' tu memang cukub lumayan pulangannya bagi aku dan aku tak boleh lupa sampai mati.

******

           Hari yang dinantikan dah tiba. Cuti sekolah pada hari tu memang cukup 'thriller' bagi aku. Hari Sabtu,hari pertama cuti sekolah tu jugak aku dibawa ke Klinik Kita Pandan Indah untuk masuk 'jawi'. Aku rasa debaran nak masuk 'jawi' ni seratus kali ganda kurang daripada debaran yang bakal aku hadapi masa nak salam tok kadi nanti. Cilakak.

No comments:

Post a Comment