Wednesday, May 11, 2011

GST= Goods & Service Tax vs Government Service Tax


            Aku masa baca benda ni dekat 'paper' jadi kompius kejap.Astro, KFC, Pizza Hut, Maxis ape kejadah semua tu, itu semua hanyalah 'Gohmen Service Tax', yakni yang kena 6% tu. Kalau Maxis tu charge servis tax dia 5%.

            Em, yang aku pikiaq sekarang ni, contohnyalah kan kita duk makan Pizza Hut, kita tengok dekat bill kita tu ada 'Government Service Tax'. Adakah lepas ni kita akan kena satu lagi charge GST pulak, yakni Goods & Service tax? Siapa tau sila mintak beri penjelasan pasal benda ni.

Contoh bill makan Pizza Hut

           Di Eropah sana semua dah ada benda ni, tapi bagus lah sebab depa punya servis bagus. Aku semestinya mengharapkan benda yang sama kalau GST ni di'implement'kan di Malaysia. Bayaq dah mahai-mahai, servis mestilah baeekkk punya. Ye dok?

Contoh bil Astro. Sekarang ni hanya ada Gohmen Service Tax.


           Apa yang aku tau, dekat-dekat sesetengah negara depa panggil benda ni VAT ataupun Value Added Tax. Cilakak. Lagi banyak nama lagi kompius aku. Kerajaan, sila bagi penerangan lanjut tentang benda ni.




Sumber : http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/5/11/nation/8659348&sec=nation

No comments:

Post a Comment