Wednesday, February 20, 2013

Hari-hari

      " Hari -hari lauk sama; ikan pari, ikan termenong, ayam goreng, telur, sayur bayam, kacang panjang, terung, tempe, bla bla bla bla bla. Bosan. "

        Aku perati itu antara keluhan kebanyakan orang, termasuklah diri aku sendiri sejak mula bekerja kilang ni dari tahun 2008 lepas. Ayat-ayat tersebut memang cukup selalu aku dengar dan aku perati orang-orang akan cakap; tak kiralah dalam bahasa Melayu ka, bahasa Mandarin ka, Tamil ka, Urdu ka, Nepal ka di kilang tempat aku bekerja ni semasa berada di kantin kilang. Terutamanya sekali pada waktu makan pagi dan tengah hari.

        Tak aku nafikan yang aku juga kadang-kadang bosan sebab lauk makan hampir sama setiap hari,tapi dah hampir 5 tahun aku asyik dengar benda yang sama orang duk keluh, jadi bosanlah woi hangpa asyik keluh kuat-kuat benda yang sama.

        Ada sampai satu masa tu nak ja aku cakap "Kalau boring masak lauk sendiri la woi-masak bubur cha cha ka, bubur asyura ka, tortilla dengan burrito ka, foie gras ka ataupun bukak lah restoran sendiri". Tapi aku berani cakap dalam hati ja lah.

       Aku harap untuk tahun baru 2013 ni kita jadi lebih bersyukur. Syukur terhadap apa yang dkurniakan oleh Allah S.W.T. Bukan apa, banyak lagi yang kat luar sana yang ada sampai tak dapat makan, malah ada yang lebih malang lagi.

       Sebenarnya, aku nak nasihat ni terutamanya untuk diri aku lah. Hangpa semua nak ikut atau tak, terpulang. Semoga Allah S.W.T mengampuni dan merahmati kita semua.

******

Notakaki :




Sumber : 

http://www.thp.org/learn_more/issues/know_your_world_facts_about_hunger_and_poverty?gclid=CJOLvICK3bQCFUdxQgodkHEAMA

https://www.wfp.org/hunger/stats

2 comments:

  1. Meh la makan kat KM6. Banyak sikit options.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan aku yang kompelin, kakak-kakak ni yang kompelin. Aku ok saja makan apa pun, janji halalan toyyiba.

      Delete