Friday, April 26, 2013

Kanak-kanak dan mengundi

        Sejak aku dapat tau tentang kisah Darwish dan Darwisha melalui fesbuk,kanak-kanak yang sudah mampu membaca dan menghafaz kesemua surah dari juzuk 30 Al-Quran dan beberapa surah lain semenjak berusia 3 tahun, aku mula mengikuti blog mak depa. Mak Darwish dan Darwisha ni juga seorang pengasas 'Islamic Parenting Network'. Hangpa semua boleh tau lebih lanjut tentang Islamic Parenting Network ni di laman web ini :http://www.islamicparentingnetwork.com.my/

        Justeru, bila dah subscribe (secara percuma), aku akan dapatlah emel dari mak Darwish dan Darwisha ni,yang bernama Puan Lina Karim. Nama penuh aku tak berapa pasti. Kali ni aku nak kongsi tulisan dia dalam emel terbaru yang aku dan semua 'subscribers' lain dapat. Semoga bermanfaat.

******

Assalamualaikum Fahmi,

Emel kali ini saya cuma hendak mengingatkan supaya Fahmi tidak terlepas peluang memberi pendedahan kepada anak serba sedikit tentang politik dalam suasana PRU13 yang berlainan dari suasana hari biasa-biasa ini.

Masa terbaik untuk bercakap tentang politik kepada anak-anak adalah sekarang! Tetapi ingat.. jangan sampai kita cenderung ke parti kesukaan kita utk mempengaruhi anak kita seperti mereka itu akan pergi mengundi pada 5 Mei nanti!

Saya tersedar tentang peluang ini bila hari2 biasa perjalanan yang sudah biasa dilalui anak-anak saya dengan kereta rupanya menarik perhatian mereka. Hari ini tidak sama seperti hari2 sebelumnya. Banyak bendera pelbagai parti politik menghias jalan. Darwish dan Darwisya masing2 berebut utk bertanya. Topik yg saya rasakan terlalu awal utk diperbincangkan diusia mereka ini akhirnya terpaksa dikupas dengan panjang lebar. Termasuklah tentang apa yang dikatakan menyusun strategi utk satu parti politik menang. Pelbagai vocab baru mereka pelajari dlm proses penerangan saya. Dalam hati saya.. moga satu hari nanti mereka akan mendengar perkataan2 pelik ini kembali.

Satu petang ketika saya membawa anak jiran bersama dgn anak saya, saya terdengar mereka menerangkan kepada kawan mereka itu perkataan2.. election, majority vote, party flag dan sebagainya. Walaupun ada yg tersilap penerangannya kepada kawan mereka itu, tetapi saya rasa sungguh seronok mendengarkan mereka menggunakan perkataan2 tersebut.

Kita selalu ragu tentang samada mereka faham atau tidak apa yg kita cuba terangkan hingga menyebabkan ianyalah yang menjadi 'PENGHALANG' utk kita berbual dgn anak kita ttg kehidupan. Tetapi percayalah.. Mereka sudah BERSEDIA mendengarnya bila mereka sudah diberi KELEBIHAN BERTANYA oleh Allah.

Sentiasa ingat bahawa anak sedang memerhatikan kita. Mengundilah dengan berhemah dan jika berkesempatan bawalah anak melihat keadaan hari mengundi kerana ia akan terpahat didalam memori mereka sehingga ianya terjadi lagi pada 5 tahun yang akan datang. Rajinlah menerangkan mereka kenapa dan mengapa. Akhir kata, saya ucapkan kepada Fahmi dan semua subscriber saya, Selamat Mengundi!

Ikhlas dari,

Lina Karim

No comments:

Post a Comment