Monday, May 6, 2013

Pasca PRU 13 2013


          Tulisan dibawah ini berkenaan pasca PRU 13 telah aku ambil dari laman sesawang Tumblr penulis 'Awek Chuck Taylor', Nami yang juga pernah popular dengan blog 'Teh Tarik Gelas Besar'. Aku dah tak ikut dia punya blog sebab dia pun dah tutup blog tu dan guna Tumblr pulak. Tapi aku memang tak 'into' sangat dengan Tumblr ni, justeru, tak ikut tulisan dia dah sangat.

           Layan.

******

1. Semasa saya mengundi, kawan-kawan Melayu saya marah dan perli-perli saya mengundi DAP.

2. Ramai pengundi Cina turun. Orang Cina sudah tidak lagi pasif dalam politik Malaysia. Mereka bersuara mahukan perubahan.

3. Kita dikatakan sudah mengalami politik polarisasi, masyarakat Cina sokong pembangkang, Melayu sokong Barisan Nasional. Ini tidak tepat.

4. Buktinya, Kelantan masih kekal PR dan Terengganu cuma beza dua kerusi dari BN. Ini buktinya.

5. Di Bandar Tun Razak, Abdul Khalid Ibrahim menewaskan Tan Kok Eng dengan majoriti 10,000 undi. Khalid Ibrahim ni Cina ke? Tan Kok Eng ni Melayu ke?

6. Di Pandan, Rafizi Ramli membelasah Gary Lim dengan majoriti 26,700 undi. Rafizi ni Cina ke? Gary Lim ni Melayu ke?

7. Dan, kalau Melayu sokong BN dan Cina sokong pembangkang, kenapa hardliners Melayu macam Zul Noordin dan Ibrahim Ali kena tibai dengan majoriti besar, di kawasan Melayu sendiri?

8. Ramai suka mengambil pendekatan simplistik, termasuk professor kangkung di televisyen. Saya tak faham bagaimana mereka boleh dapat pangkat professor emiritus bikus dikus ni.

9. Orang Melayu ramai yang menentang Umno dalam PRU kali ni. Buktinya di Kelantan, Terengganu dan di Temerloh.

10. Sebenarnya ini adalah persaingan kawasan bandar dan luar bandar, disamping sabotaj-mensabotaj di antara sesama rakan sendiri.

11. Di dalam Pakatan ada kumpulan yang dipanggil sebagai kumpulan “yu-ji”, dalam Barisan ada yang mahu Najib ditendang keluar. Sebab tu keputusan dia macam ni.

12. Dan ada yang masih percaya dengan hujah dangkal “Melayu perlu bersatu”. Kali terakhir saya dengar bangsa perlu bersatu ni bila saya menonton Triumph of the Will - arahan Leni Riefenstahl. Sebelum mereka serang Austria, Poland dan Czechoslovakia mereka kata “bangsa Aryan perlu bersatu”.

13. Mana ada bangsa bersatu. Cina pun MCA dan DAP. Yahudi pun terpisah banyak - Likud, Kadima, parti Buruh. Banyak.

14. Teori bangsa bersatu ni adalah echoing fasisme, bendalah yang sama seperti Hitler dan Mussolini bebelkan.

15. Mulai hari ini kalau saya dengar perkataan “Melayu perlu bersatu” dengan nada serius, saya akan panggil anda Nazi.

16. Dan, bagi mereka yang menyokong Barisan Nasional, sebenarnya parti ini kalah. Pakatan Rakyat menambah majoriti di semua kawasan, BN banyak yang menang tipis, dan sebenarnya BN kalah undi popular.

17. Pakatan Rakyat 5.6 juta undi. Barisan Nasional 5.3 juta undi. Ini klasik - seperti Bush tewaskan Gore di Pilihan Raya Amerika 2000.

18. Hakikatnya kemenangan BN ini adalah kerana gerrymandering, blackout, peti undi tambahan tiba-tiba masuk, dan beberapa orang Bangladesh yang segelintirnya kantol (yang tak kantol mesti lagi ramai) dan kiraan semula yang menjenuhkan.

19. Hakikatnya pilihan raya kali ini adalah positif bagi saya, kalau ada yang nak marah mengenai penipuan, itu cerita lain. Ceritanya, ramai rakyat dah sedar. Lebih dari separuh pengundi memilih Pakatan Rakyat.

20. Kerajaan PAS Kedah tewas, ini memang apa yang saya nak (walaupun saya nak Mat Sabu menang).

21. Sebab Azizan Razak seorang Menteri Besar yang arrogant, dan tamak kuasa. Ini hakikat, tak ada dakwa-dakwi lagi.

22. Hakikatnya, beberapa orang yang progresif seperti Saifuddin Abdullah dan Dr Dzulkefly Ahmad tewas, ini mengecewakan saya.

23. Perubahan juga dapat dikesan di Sabah, Sarawak, Terengganu, Pahang, dan paling ketara, Johor.

24. Sebenarnya ini adalah kemenangan moral bagi Pakatan Rakyat, cuma mereka rasa palat sebab mereka ditipu.

25. Akhir kata, sebenarnya ini bukannya perlawanan Melayu lawan bukan Melayu, ini adalah mereka yang beraliran liberal menentang konservatif. Ini yang sebenarnya berlaku.

sumber http://tehtarikgelasbesar.tumblr.com/

No comments:

Post a Comment