Wednesday, July 3, 2013

Makan dan kegemukan

         Aku tetap mendokong dan menyokong dengan sepenuhnya saranan yang diberikan oleh seseorang Ustaz,atau mana-mana alim-ulama'-yang menyarankan agar ikutilah sunnah Rasulullah S.A.W dalam kehidupan seharian, termasuk dalam hal ehwal pemakanan, walaupun Ustaz atau alim-ulama' tersebut mempunyai badan yang gemuk dan membadak.

        Aku perati banyak para Ustaz dan Alim Ulama' yang gemuk dan membadak,walhal, menyeru ummah untuk mengikuti sunnah Rasulullah S.A.W dalam tatacara makan dan beriadah untuk kesihatan. Ini sesuatu yang masyarakat perlu ambil berat.

        Benda gemok dan gempal ni sesuatu yang sensitif untuk diperkatakan, tapi ianya perlu dibincang secara terbuka demi masa depan yang cerah dan sihat. Soal emosi disebabkan hangpa gemuk perlu tolak tepi. Aku sendiri pernah gemuk dan sekarang ini juga menuju gemuk semula. Maklum-maklum sajalah.

Kechil-kechil dahulu aku pernah makan macam ni

       Gemuk dan badan membadak ini sesuatu benda yang perlu dipandang serius. Ada sekali tu aku jalan-jalan nak pergi beli makan di pasar malam, terperati ada banyak kanak-kanak dalam lingkungan usia 4 ke 7 tahun yang ada disitu, mengikuti ibu-bapa mereka barangkali -kesemuanya 'sihat-sihat' belaka dan mepunyai bentuk badan menawan bak 'Michelin Man'.

        Entah la. Sebagai seorang lelaki yang mempunyai naluri kebapaan, aku rasa sakit hati betul. Rasa nak terajang tin pun ada masa tu. "Kena bendung ni, kena bendung ni. " kata aku dalam hati.

       Satu lagi pasal kaitan kerja dan makan. Kalau dah kerja dalam air-cond, belek-belek fail, mesyuarat dalam bilik ada air-cond, duduk atas kerusi empuk dan segala apa bana lagi yang sedap-sedap dalam pejabat tu, sekali 'time' makan, pekena nasik dan apa bana lagi makanan kau ambil- macam kerja kontrek.
Hangpa cuba perati yang kerja kontrek, Mat Bangla kerja berat apa semua makan macam mana.

       Memang membadak la jawabnya badan kau macam tu woi. Makan tu berkadaran lah dengan tahap kerja.



Kredit gambar : www.fastcoexist.com

No comments:

Post a Comment