Friday, July 5, 2013

Romadhan datang lagi : 2013

          Lagi 3 ke 4 hari lagi nak masuk Ramadhan. InsyaAllah. Alhamdulillah. Tuhan masih panjangkan lagi umur aku untuk bertemu Ramadhan kali ini. Moga-moga la. Ni tadi aku baru lepas pekena makan nasik putih dengan sayur campur sekali dengan gulai daging. Sorfina yang masak. Taubat sedap habaq hang. Terima kasih, sayangku.

          Suasana tengah hari dan nak ke petang di Kulim hari ni memang power. Panas tak panas dan redup tak berapa redup. Kerja pun dah siap.Yang belum settel tu, aku cadang buat minggu depan, sebab bersangkut-paut dengan kemas kini kerja dari orang lain dulu. Benda kerja kat kilang ni semuanya 'domino effect'. Atas tak siap, bawah sangkut.

         Bebanan kerja yang berkurang hari ni menyebabkan hati yang gundah gulana menjadi gumbira. Nak pekena Fesbuk lama-lama pun tak ada hal. Banyak 'scene' nak perlu diambil tahu dan wajar dipandang serius, contohnya bab Metallica nak datang Malaysia lepas Ramadhan dan musim perpindahan pemain-pemain bola sepak seantero Eropah. Tapi pyang memang serius betul ialah pasal Mesir dan presiden Morsi. Semoga Allah memberi hidayah kepada kita semua untuk menunjukkan kebenaran.

         Layan Fesbuk, maka sesuatu harus dilakukan; contohnya mengemas kini status masing-masing. Jika nak makan, selalunya anak muda kini akan mengemas kini status depa dengan kata-kata saperti " Ewwww, laparlah..Nuck makan aperr yeeww??". Aku juga turut mahu ikut serta. Lalu mengemas kini status saperti dibawah :

"Gua syak lah, benda-benda perdebatan saperti korek hidung batal puasa atau tidak,kedalaman korek hidung tu macam mana,iftargram,puasa tapi tak tutup aurat atau tak solat, terawih 8 rokaat atau 20 rokaat, tazkirah masa terawih,isu hadis palsu pasal fadhilat solat terawih,baju kurung raya, kueh almond London kat mana yang sedap untuk ditempah; bakal hit tak lama lagi.

Percayalah."

-Anonymous-

           Benda korek hidung, korek telinga apa bana ni semua buat aku dah macam nak terajang tin kuat-kuat pun ada. Tiap-tiap tahun ada. Justeru, aku pun mengambil keputusan untuk meng'Google' perkataan "hukum korek...". Belum sempat nak habiskan perkataan, dah ada cadangan carian saperti di bawah :


           Bangang. Tersenyum nipis jugaklah aku depan komputer ni sorang-sorang. Nah, hangpa baca tulisan Ustaz Zaharuddin ni pasal puasa.


Nota kaki : http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/595-ramadhan-a-batalkah-puasa-kita-jika.html
 

No comments:

Post a Comment