Friday, July 26, 2013

Memori kad raya

Diceduk dari laman fesbuk aku :

           Puasa dah masuk 16 hari, tapi satu habuk kad raya pun gua tak dapat lagi ni.Jadi baran pulak gua tiba-tiba. Selalu masa-masa macam ni paling kurang tujuh,lapan kad dah patut ada dalam tangan gua; selalunya hasil kiriman rakan-rakan sebilik darjah dan juga makwe-makwe kelas sebelah. 

           Dah ada tujuh,lapan keping kad raya baru semangat naik sikit nak gantung.Gua target nak gantung dekat kawasan tangga rumah gua.Mak gua pun dah bagi 'green light' untuk gantung situ. Apa ada hal? 
Serasi gamaknya, dapatlah buat sebagai hiasan dan bacaan bagi para tetamu yang berkunjung nanti.

Sebenarnya, bukan nak buat hiasan pun. Konon.

Biasalah, nak eksyen sikit. Siapa dapat kad raya paling banyak, dialah yang paling power dan paling popular.

Tapi, tu cerita dulu-dulu lah.

Sekarang, benda ni dah pupus.

Macam dinasour; orang putih kabor.


           Ya amppooon. Meraban apa pulak aku ni. Zaman internet, Apple, fesbuk, whatsapp, air sarang anai-anai apa bana semua ni; mana ada lagi 'scene' kirim-kirim kad raya ni. Dapat kad suruh mengundi BN ada la aku dapat awal tahun sudah.

         Kali terakhir aku dapat kad raya, yang betul-betul true punya kad raya ialah 11 tahun sudah. Bekas cikgu kelas aku masa di SAS dulu. Terharu habaq hang bila dapat. Tapi yang tak ada bunyi muzik raya dan bau wangi tu lah.

         Tadi lepas solat Jumaat aku bergegas cari kedai alat tulis sekitar Kulim.Aku ada rancangan besar kali ni.
         Sampai dekat dalam kedai, aku mintak sama adik jaga kedai tu gam, kad manila keras, sampul, liquid paper dan kertas warna dua keping. Aku kabor aku nak beli untuk anak. Adik tu senyum sinis dekat aku. Apa dalam otak dia aku rasa aku dapat baca sikit-sikit.

        Ok. Semua dah lengkap. Cun. Masalah besar sekarang ni ialah pembelian setem. Paling murah setem sekarang aku perati harga dia RM0.50. Patut la kad raya dah pupus. Ramai yang beli untuk buat hiasan saja. Cehh.

          Jangan kacau aku ni. Tengah berjuang ni. Aku pikir nak kirim kad raya ke mak abah aku,mak mertua aku dan kedua belah Opah aku nun jauh di kampung halaman sana. Amacam?
       

No comments:

Post a Comment