Tuesday, August 27, 2013

Merdeka 56

            Semalam aku puasa enam. Apamacam, alim tak? Ke guane. Sajalah nak kabor dalam blog ni. Lu orang jangan ingat gua nak poyo dan bajet alim ulama pula. Nak bagi motivasi saja woi. Maghrib semalam lepas pekena makan nasi, aku ditugaskan untuk membeli makan malam kepada kaum keluarga tersayang. Mak dan adik ipar aku mai rumah dan mereka sebenarnya kurang sihat.

           Urusan membeli capati di Abang E Capati cawangan bandaraya metropolis Kulim mendapat perhatian Nur Adelia. Menangis-nangis dia nak ikut aku. Sorfina pula tak larat nak keluar rumah sebab pening. Makanya, pergilah aku bersama Adelia sebagai peneman. Nasib baik budak ni senang nak di'handle' dalam kereta dan sepanjang perjalanan.

           Urusan beli capati selesai. Sampai aja di rumah, aku berpeluang melabuhkan punggung solid aku ke atas kerusi empuk di laman tamu rumah. Indah betul perasaan aku masa tu. Nak layan cerita di TV kali ni. Capai remote Astro, tekan punat yang sesuai dan akhirnya ada cerita 'Sarjan Hassan'.

           Hmmm. Baguih la. Sempena bulan kemerdekaan ni; walaupun ada saorang professor pernah berkata yang negara kita tak pernah dijajah, cerita-cerita macam ni memang akan ditayangkan. Aku syak tak lama muncul lah di kaca TV cerita macam 'Tanda Putera' ka, '1957 Hati Malaya' ka, 'Leftenan Adnan' ka, 'Bukit Kepong' ka ataupun 'Prebet Badul'.

            Ada masa hari tu, aku ada buat logo kemerdekaan bersempena dengan sambutan kemerdekaan Tanah Melayu yang ke 56. Hangpa jangan ingat aku buat atas dasar telunjuk Rais Yatim pula na. Dia dah tak jadi Menteri Kebudayaan dan Warisan woi. Dia sekarang sedang sibuk jadi Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Power betul wa cakap lu.

           Selamat hari merdeka, semua. Ingat, kita ni masih lagi jadi hamba apa-apapun.

           Hamba Allah S.W.T, Tuhan yang Maha Esa.

Lu orang jangan main-main. Gua buat logo ni guna perisian paling power di muka bumi; -'Paint'.
         

No comments:

Post a Comment