Thursday, November 6, 2014

Buli

         Dua status fesbuk yang mengancam ni aku petik dari fesbuk Pidomat, penulis buku Proletar 2 Menara , yang terkenal sebagai 'Takafulman' dan Pipiyapong, saorang lelaki luar biasa dari Kuala Lipis. Kedua-duanya kawan aku dalam fesbuk dan tak pernah berjumpa secara muka ke muka.

         Berkenaan video kes buli di asrama sekolah entah mana,yang menjadi 'viral' pada minggu ini, aku malas nak memberi komen panjang sebab dulu pun aku pernah bersekolah asrama dan bezanya, dulu kejadian berlaku waktu malam dan tiada siapa yang rajin dan bodoh untuk buat rakaman video.

         Status dari Pidomat :

          Ni aku senaraikan sebab sebab yang membolehkan kau kena tabuh masa zaman aku sekolah dulu:
1. Tak panggil 'abang' kat senior
2. Selisih tepi senior tak bagi salam.
3. Terembat selipar senior. Samada di surau mahu pun di dorm.
4. Ter-usha kerek kat senior
5. Jadi adik angkat kakak senior dan senior yang nak tekel makwe tu tak puas hati.
6. Potong barisan dewan makan padahal kau baru tingkatan bawah.
7. Report pasal senior fly/merokok pada warden.
8. Disyakki homo
9. Mencuri
10. Kau budak baik, tak buat benda 1 sampai 9 tu pun, tapi muka ko Tuhan dah jadikan memang siapa tengok pun akan jadi bengang dan rasa nak tendang.

Lain lain kau orang tambah lah.

          Status dari Pipi :

            Budak asrama yang belasah junior ni biasanya sebab diorang lapar aje. Dewan makan pulak masak entah apa apa tak sedap langsung. Kalau kenyang dah tentu diorang baring layan radio bateri ketuk.


KAH KAH KAH
     

No comments:

Post a Comment