Wednesday, December 24, 2014

Banjir 2014



         Dah 3 hari hujan secara renyai-renyai,diselangi beberapa jam hujan turun secara lebatnya di Kulim ni. Sejuk. Bila sejuk dan hujan, rasa malas semakin meningkat dan power. Begitulah juga dengan suasana tempat kerja aku. Tapi wajib rasa syukur. Cuba hangpa banyangkan mereka-mereka yang menjadi mangsa banjir; orang tua, warga OKU, kanak-kanak, bayi dan golongan susah yang terpaksa melalui jerih perit suasana musim hujan dan banjir sekarang.

       Kesian dan simpati.

      Ya Allah. Selamatkanlah mereka. Permudahkanlah urusan hidup mereka, ya Allah. Bantulah hidup mereka. Permudahkanlah urusan bantuan kepada mereka. Kuatkanlah semangat mereka, ya Allah. Jadikanlah kami yang terselamat ini semakin meningkat rasa taqwa dan syukurnya terhadapMu, ya Rahman, ya Raheem.

        Aku perati sekarang ni memang scene banjir dan bencana tanah runtuh tengah 'in'. Ramai juga 'reporter' semi-pro membuat laporan samada dalam Whatsapp dan fesbuk.Tidak lupa juga dalam Twitter. Terima kaseh buat semua yang membuat laporan dengan telus dan bermanfaat. Alhamdulillah, memang berkesan dan berguna info tu semua. Setakat ni,semua maklumat yang aku terima dari 'copy and paste' dan 'mesej forward' dari member-member dan ahli keluarga semuanya membantu dan tepat.Ada juga yang kurang tepat, tapi hangpa semua boleh pikiaq dan semak info tersebut dengan pihak berkuasa untuk maklumat yang tepat. Nombor bantuan kecemasan dari JKR kawasan, jabatan pengairan, Majlis Bencana Negara dan pihak berkaitan yang 'reliable' di fesbuk,boleh dijadikan rujukan.

Nampaknya, orang Malaysia amnya, dah pandai menggunakan teknologi dengan betul. Janganlah salahgunakan teknologi untuk membuat laporan palsu. Apa faedahnya yang hangpa dapat?

        Tadi baru dapat mesej dari member kilang. Dia anak beranak terpaksa berpatah balik dari kawasan Tasek Banding/Grik ke Kulim semula,sebab terdapat kejadian tanah runtuh di Banjaran Titiwangsa. Semoga selamat dan dipermudahkan Allah swt hendaknya. Insya Allah.

1 comment:

  1. weh,, aku respek ngn hg sebab rajin menulis dan 'hapdate' blog..haha..aku dah lama xupdate blog aku kt sni or wordpress.. chaiyok! teruskan menulis..aku nk bc lagi..hehe

    ReplyDelete