Thursday, March 21, 2013

Terminum racun


"Abah tak sehat.Dia tak meniaga harini.Semalam dia terminum rachun lipas. Malam tadi muntah-muntah."

         Aku dapat mesej daripada Farhani tadi pukul 11.07pagi waktu kerja.Kerja pun tak berapa nak banyak sebab dua minggu lepas aku dah pulun habiskan. Maklumlah, kerja kilang. Ada masa bizi yang amat, ada masa senggang pun ada.

Astaghfirullah hal adzim. Cepat-cepat aku istighfar.

         Dengan segera aku menelipon mak aku. Nak telepon abah aku secara terus tak boleh sebab dia tak pakai henfon, apatah lagi telefon pintar.Katanya, dia lebih selesa berkongsi telefon dengan mak aku. Romantik lah konon.

Telefon rumah ada pun tak berapa nak guna sangat sebab hari-hari keluar meniaga.

Alhamdulillah.

         Dapat jugak berbual agak lama dengan abah aku tadi;dengan dimulakan topik terminum racun dan bagaimana ianya tejadi. Kesan dan akibat juga turut dibualkan.Lepas tu sambung sembang dengan beberapa topik lain seperti perkembangan tentang Nur Adelia merangkap cucu sulong dan rumah baru aku.

          Lega gila wa cakap lu dapat dengar suara abah dan gelak-gelak dia tadi masa sembang. Keadaan dah semakin elok.

Semoga abah cepat sembuh dan lebih berwaspada di masa-masa mendatang.

          Aku pesan kat abah supaya jangan bubuh racun lipas dalam bekas air oren lagi sebab boleh mendatangkan bahaya. Kalau nak guna bekas terpakai juga boleh, tapi kena lah label besar-besar bagi jelas.

          Aku harap Abah aku dapat terima nasihat aku dan aplikasikan ia dalam kehidupan. Panduan dan peringatan buat aku sama jugak nanti.

2 comments:

  1. Replies
    1. Bukan Sifar : Alhamdulillah. Abah aku dah ok. Sayangilah dan ambil beratlah pasal orang tua kita.

      Delete