Tuesday, June 4, 2013

Pantas dan Garang 6

           Bak kata pepatah, besar tapak tangan,nyiru kami tadahkan. Begitulah yang terjadi kepada aku dan Sorfina semalam.Demi meraikan ulangtahun kedua perkahwinan kami,kakak ipar dan adik ipar aku menawarkan diri untuk menjaga Adelia selama beberapa jam. Justeru, kami berpeluang untuk bersiar berdua-duaan,lantas mengimbau dan menyemarakkan lagi kenangan zaman percintaan dan mengukuhkan ikatan rasa kasih sayang antara kami berdua. Alah, macam zaman muda-muda dulu.

         Alhamdulillah, setelah berpenat lelah mengemas rumah dan melangsungkan majlis kenduri kesyukuran pada hari sebelumnya, akhirnya mendapat ganjaran untuk keluar berdua-duaan tanpa Nur Adelia tercinta.

         Pokoknya, masa dan peluang yang ada harus dinikmati. Aku dan Sorfina dah lama mengidam nak tengok cerita-cerita best di panggung wayang. Orang Kedah kata kalau nak menonton wayang, depa akan cakap 'Nak tengok gambaq.' Sejak Nur Adelia hadir dan masa mengandung pun, memang aku dah tak pernah pergi menonton di panggung wayang lagi.

          Makanya, pergilah kami menonton wayang setelah menyerahkan Adelia kepada kakak ipar dan adik
ipar aku. Pertemuan dilakukan di sebuah lokasi yang dirahsiakan. Puuihh. Rahsia la sangat. Apa hangpa ingat ni nak bagi duit tebusan ka apa.Jumpa di restoran ja woi.

          Bini aku Sorfina macam ada sebak-sebak sikit masa nak serah dan tinggalkan Adelia kepada kakak dan adik dia.Segala bekalan susu, lampin, baju salin dan apa bana lagi diberi.Tapi aku steady lagi. Aku syak sebak sekejap je tu, kang masa pekena wayang nanti pelan-pelan la hilang perasaan tu, ye dok? Aku kurang sikit rasa sebak ni sebab teringat ke wayang lebih. Tak mithali punya ayah.

          'Last minute' punya plan,baru nak tengok cerita apa ada di panggung guna telefon pintar.Mulanya,
nak pekena gambaq 'Lelaki Besi 3', tapi mula cerita pukul 6.45 petang. Lewat, lewat. Justeru,gambaq 'Fast and Furious 6' menjadi pilihan. Memang ini ja pun yang aku perati sedap untuk dilayan. Cerita macam 'Bikers Kental' dah aku tolak tepi siap-siap.

Dah lama tak bau tiket wayang

           Sorfina belanja tiket, makanya,aku belanja makan bertih jagung, air kosong sebotol dan secawan air 
keluaran syarikat Yahudi bersaiz sederhana, yakni Coca-Cola. Bukan kedekut, tapi kami baru lepas pekena
nasik.Dan,maaf juga sebab lupa pulak nak boikot barang Yahudi. Balik semalam baru teringat.

           Baik. Berbalik kepada topik utama,yakni mengenai filem Fast and Furious 6 dan dalam Bahasa Melayunya, 'Pantas dan Garang Enam'. Jikalau laman kajian filem tersohor, Rotten Tomatoes, memberikan 72 % tomatometer dan responden laman pula memberikan 87% pada filem ini, aku pula memberikan 70%.
70% kerana ianya sedap dan bagus untuk ditonton dan 20% pula hilang kerana banyaknya elemen yang tidak masuk akal diselitkan dalam filem aksi ini.

          Babak seksi tu kita tolak tepi sebab dah cerita orang putih nak buat guana,tapi memang seksi,ya Tuhan. Mak bapak memang kena sekat anak-anak punya pandangan dalam sesetengah babak dalam filem ni.

           Ke mana hilangnya lagi 10%?

Dalam filem ni, bagi aku dia punya 'villain' yakni orang jahat, memang agak power dari sebelumnya. Bekas askar la katakan. Memang aku nak sangat orang baik mati,atau watak utama mati. Sebab dah lama sangat dan memang boleh mati pun agaknya, terutamanya tang aksi dekat jambatan tu. Tapi nak buat guana, hidup dan mati sesuatu watak berada di tangan tukang buat filem. Makanya, hilang 10% undian aku terhadap filem ini akibat hero tidak menemui ajal.

           Di akhir cerita, ada keluar satu mamat ni. Aku memang kenal dia walaupun dia tak kenal aku. Jason Statham. Nampaknya, pandai betul pengarah filem ni pancing penonton. Nak suruh orang pakat tengok Fast and Furious 7 la tu nanti.

           Selesai cerita, aku dan Sorfina pun balik dan mengambil Adelia semula. Sorfina memang masa tengah saspens pun sempat dok mesej kakak ipar aku lagi, nak tanya perkembangan Adelia. Memang mithali dan solehah sungguh. Sayang sungguh dia dekat Nur Adelia. Akhirnya, kami tiga beranak dipertemukan semula. Alhamdulillah.

Walaupun tak dapat pekena tengok wayang, kegembiraan jelas terpancar di muka Adelia. Ayah dan ibu pula gembira dapat 'dating' berdua.

2 comments:

  1. woi, jason statham tu!

    aku last `tengok gambaq' cerita real steel (hugh jackman) tu pun sebab masa pi outstation.

    maknanya cerita ni biasa-biasa je la, sebab unsur2 heroism tu memang dah jangka sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang-kadang, cerita yang menarik perlukan kesudahan yang anti-hero. Tunggu anak besaq dulu woi baru dapat nak peri tengok wayang. Lepas satu, satu mai pulak nanti InsyaAllah. Aduhai.

      Delete