Monday, March 19, 2012

Pilihanraya Umum ke 13

Mengesahkan status daftar pemilih yang telah lama ditinggalkan

              Nama betul, ejaan betul, tarikh lahir betul, tempat mengundi-masih sama. Lega. Empat tahun dulu ketika pertama kali aku mengundi pada pilihanraya ke 12 pada Mac tahun 2008, aku disahkan untuk mengundi di sekian-sekian tempat melalui borang jawapan pandaftaran yang boleh disemak melalui  laman sesawang SPR.

          4 tahun kemudian aku dapati maklumat tentang diri masih lagi sahih dan tepat. Mujur. Jangan tukar nama aku kepada nama entah apa-apa sudahlah. Aku masih lagi rakyat Malaysia dan masih lagi mempunyai nafsu untuk mengundi. Bau-bau pilihanraya yang agaknya semakin hampir dan sudah dapat dihidu yang membawa aku untuk menyemak daftar pemilih aku pada mingu lepas.  

          Kalau aku saorang warga Nepal, Bangladesh, Myanmar,Filipina, Indonesia, Monggolia, Pakistan atau Timor Leste yang menetap di Malaysia,benda-benda macam ni mungkin dah lama aku tak ambil pot. Mungkin tanpa perlu mendaftar, alih-alih sudah tercalon sebagai 'pengundi hantu'.Peduli apa? Janji dapat cari makan dan cukup 'soru'.
.  

No comments:

Post a Comment