Friday, March 9, 2012

Pulut mempelam

Mempelam dan pulut (bersantan)

           Akhir bulan yang lepas, buat pertama kalinya aku pekena pulut bersama mempelam, yang menurut kata mak mertua aku ianya berasal dari Siam dan merupakan sajian popular di negeri Perlis. Selama ini, aku cuma tahu yang kombinasi buah bersama pulut hanyalah durian, dan ianya cukup menyelerakan.

          Nampaknya hidangan mempelam bersama pulut (yang ditanak bersama santan) merupakan kombinasi yang tidak berapa kena dengan selera aku kerana rasanya yang cukup manis. Makan dalam lima ke enam suap, aku dah rasa muak. Itu belum pekena dengan mempelam Harum Manis. Alamatnya, rasanya akan bertambah manis.

        Buat hangpa yang nak cuba, bolehlah buat sendiri hidangan ni.Do try this at home !
.

2 comments:

  1. ada yang makan benda ni dengan santan sekali. pergh!

    ReplyDelete
  2. SM,rasa dia sedap, tapi manis sangat..kalau pekena dengan pulut, memang lagi lemak berkrim la kut

    ReplyDelete