Tuesday, March 27, 2012

Bermulanya sebuah kehidupan

Apabila si dia, 
bertemu jodoh,

 Lalu mendirikan kehidupan berumah tangga dengan si dia,

Dengan rahmat dan kekuasaan dariNya....maka,

Lahirlah si cinonet ini, pada tanggal 25 March 2012 bersamaan 2 Jamadil Awwal 1433 Hijrah, pada jam 1528...


Alhamdulillahirabbil 'alamin.....

******

Anakku, aku tidak dapat sampaikan apa-apa nasihat padamu yang lebih baik selain daripada ayat-ayat Al Quran di bawah. Pedoman buat kita ini yang telah disampaikan oleh junjungan besar kita,Nabi Muhammad S.A.W ini pastinya sesuatu yang terbaik dapat ayah pesankan kepadamu.

Semoga engkau senantiasa dirahmati Allah, menjadi anak yang solehah serta berjaya di kehidupan di dunia dan di akhirat...Ingatlah dan sentiasalah berdoa kepada kami walaupun kami sudah tiada lagi di dunia ini.... 


Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, dan orang musafir yang terlantar, dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri;
[An-Nisaa' 4:36]

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).
[Al-Israa' 17:23]

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).
[Luqman 31:14]
.

2 comments: