Friday, March 30, 2012

Pertama kali

          Banyak benda yang julung-julung kalinya aku buat dalam minggu ini.Di harap generasi seterusnya dapat mengambil pedoman dan pengajaran terhadap apa yang berlaku demi meneruskan survivalisme dan kesinambungan yang telah sedia ada.

1) Teman 'orang rumah', Sorfina dalam 'Labor room'  - Terus jadi insaf dek melihat perjuangan Sorfina.

2) Azan dan iqamah dekat anak sulung - Jururawat India yang suruh aku mulakan azan dan iqamah lepas anak aku keluar melihat dunia.

3) Basuh uri anak aku (benda macam limpa) dan tanam belakang rumah mak mertua aku. - Dapat uri dari pihak klinik bersalin dan depa suruh bawak balik. Macam-macam adat resam aku dengar cara nak meng'handle' uri ni. Ada yang suruh tanam sekali dengan paku,tapi aku tak buat macam tu.

4) Dapat tidur sekatil dengan anak sulung. - Tidur dengan berhati-hati dan penuh santun agar aku tak terterajang atau terhimpap dia.

5) Basuh berak anak sendiri. - Boleh tahan jugak anak aku punya berak. Ada lah lima ke enam kali sehari, setakat ni.

6) Bancuh susu anak tengah-tengah malam buta. -Anak menangis, Sorfina punya susu badan pulak masih lagi segan-segan nak keluar. Bancuh susu formula dahulu. Aku yang tidur mati ni semacam ada semangat yang lain macam pulak boleh bangun pagi-pagi buta beberapa kali sebab anak menangis.

          Diharapkan agar aku terus tabah dan diberi kekuatan olehNya pada hari-hari mendatang.Ciao.
 .

1 comment:

  1. tahniah,, cabaran buat hg sebagai ayah baru.... sabar dan tumpu perhatian pd si kecil dan keluarga,,,nnti time ry dtg umah aku nwk ur baby skli ye,,;p

    ReplyDelete