Thursday, April 14, 2011

10 tahun sebelum merdeka

           Serius tahi aku belajar sejarah dulu tentang Malaysia ka, sejarah Tanah Melayu ka ataupun sejarah dunia ka, kebanyakannya hanya dari buku teks. Belajar sejarah time sekolah dulu memang boring nak mampus. Cikgu datang kelas, bukak 'page-page' sekalian-sekalian, baca, kemudian hafal. Tak ada isi dan pemahaman. Dapat A++ sekalipun takda makna. Ilmu yang dapat? Sifar.

          Aku pun sama. Belajar sejarah sebab nak lulus periksa. Sebab tu jadi BaNgang dan hidop tak ada jati diri. Tak pernah pun kaji betul-betul semua benda tu betul ka tidak. Maen tadah je.Naseb baik sekarang dah impruv sikit-sikit.

          "Woit, belajar agama Islam pun secara automatik belajar sejarah jugak. Sirah Nabi Muhammad tu belajar sejarah la, bangang!", getus aku sendirian.

           Daripada Al -Quran kita boleh belajar sejarah. Sejarah kaum dahulu kala, sejarah pembukaan Mekah, Piagam Madinah, bisnes & riba, semua ada, tinggal kita ja yang mau dengan tak mau baca, fahami, kaji dan amalkan.

          La ni,dari macam-macam sumber boleh belajar sejarah. Channel History dekat Astro ada, Wikipedia ada, Google ada, dan macam-macam lagi. Kalau tak mau belajar jugak ikut hangpa la.

******

        Dokumentari pendek ni aku baru tengok ~4-5 bulan lepas dekat Youtube. Ya,memang aku dah lambat, macam duduk dalam gua tak ada internet. Nak wat guane, baru tahu time tu. Apa-apahal pun, layaann dan renung-renungkan, pikir-pikirkan.

10 tahun sebelum merdeka; oleh Fahmi Reza


  


photo credit : http://10tahun.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment