Saturday, April 9, 2011

Rafflesia



             Ntah macam mana malam semalam aku boleh mimpi pasal bunga Rafflesia. Cilakak. Apakah petandanya itu? Apa yang aku tau dalam mimpi tu aku tiba -tiba dah ada dekat Sabah. Area di mana aku berada aku tak pasti, yang pentingnya aku ada jumpa satu bunga Rafflesia ni.

Bunga Rafflesia ni boleh mencecah sehingga 11~12 kilogram berat dia


         Aku jumpa bunga ni time tu dia macam dah nazak dan dah tercabut dari akar dia. Bunga tu seolah-olah merayu pada aku untuk merawatnya.Serius tahi itulah pertama kali aku jumpa Rafflesia secara langsung walaupun dalam mimpi. Entah macam mana aku boleh ada rasa belas kasihan yang melampau, aku dengan pantasnya mengangkat bunga itu dan mencari mana-mana rumah yang berdekatan.

          Nak dijadikan cerita, aku terjumpa satu brader ni. Pekat loghat Sabahnya. Brader tu berjalan menghala ke arah aku sambil menggaru-garu kepalanya sambil buat muka pelik. Dia tak tau betapa cemasnya aku.

" Apa yang bikin kamu gelisah ni saudara?" tanya brader tu spontan.


" Erk, bro, mau tanya mau rawat bunga ini di mana ya? dia sakit ni", jawab aku dengan nada serius berbaur sebak.


" Loh, kamu bisa bawak bunga ini ke rumah tabib bunga terdekat dari sini. Cuma 10 batu dari sini sahaja, saudara", balas brader tu sambil tangan start mencucuh rokok daun yang diambil dari kocek dia.
      
         Lepas itu aku dah gelisah. Gila kau nak menapak 10 batu bawak bunga tu pergi jumpa tabib bunga. Berat nak mampus kut. Sedang aku gelisah mencari-cari alternatif nak bawak bunga tu pergi jumpa tabib, tiba-tiba, ada suatu suara halus memanggil aku dari belakang.

"Maonx, maonx, bangun. Bola dah lama start ni.", Acap Entegris mengejut aku dengan mengetuk halus kaki aku.

 "Astaghfirullah, mimpi aku rupanya" kata aku seraya bangun.

 Tengok-tengok tv keputusan dah 4 gol berbalas 2. Schalke 04 dah bantai sama itu Nerazzurri dekat away. Ada lagi 35 minit. Cun-cun.

         Terpinga-pinga aku tadi kejap.Mungkinkah mimpi aku ini pasal Rafflesia ni ada kaitan dengan Yong Teck Lee,Stacy AF5, Amber Chia mahupun Marsha Milan? Huh, cukup misteri.Dayyum.






photo credit : http://www.parasiticplants.siu.edu/Rafflesiaceae/Raff.arn.page.html
.

No comments:

Post a Comment