Friday, April 29, 2011

Sumpah seranah & Sumpah laknat


Comel dan bijak. Pandai menyesuaikan diri di rumah sendiri dan di tempat orang

           Nama gua, Chamaeleo Ibnu Chamaeleon. Panjang macam haram dan nak sebut pun bukan main susah, tapi  panggil gua Cham sudah. Ex gua yang suka panggil nama gua camtu. Sekarang ni gua masih lagi 'single'. Cilakak punya Rango, sanggup dia rampas awek gua, mentang-mentang la gua ni miskin,hina dina dan tak popular. Paling gua sedih, aritu sebelum nak 'clash', ex gua malukan gua depan Rango, cakap gua tak mandi. Apa ada hal, memang gua tak mandi, tapi gua ada banyak 'baju' !

          Tadi gua ada pergi usya-usya dekat Masjid Amru al As dekat Bandar Sentul , ya Rabbi, ramainya orang dekat situ. Berbekalkan dengan pandangan stereoskopik gua, gua bajet hadiri dekat situ ada la dalam 1  ke 2 ribu. Memang gua cukub kagum. Selalunya, member gua cakap masjid ni tak selalu penuh pun, tiba-tiba hari ni jadi ramai le pulak. Selalu, ramai je ponteng sembahyang Jumaat. Apa ke hal ni? ada makan-makan 'free' gamaknya.

          Sambil-sambil tunggu, usya-usya dalam masjid tengok apa yang berlaku, gua pekena lalat jap tadi. Pergh, boleh tahan la lazatnya. Lalat buah tadi memang banyak isi. Tapi memang tak boleh lawan 'all time favourite' gua, belalang kunyit. Memang sedap gila beb. Isi banyak, lazat dan siap berempah pulak tu. Tapi member gua suka pekena mentadak dengan cengkerik. Rangup kata diorang.

         Sekarang baru gua dapat tahu. Apa pasal ramai orang dekat masjid tadi. Cilakak betul. Rupa-rupanya ada majlis angkat sumpah Datuk Eskay. Chaitt!! Buang karan sungguh. Gua ingatkan ada perjumpaan Belia-belia Sesumpah. Yang Datuk Eskay ni pulak pakai 'bullet-proof vest' masa angkat sumpah ni apa kejadah pulak? Nak pergi perang ke?

Datuk Trio

         Rugi-rugi masa gua dekat situ. Dah, gua nak gerak jap nak pekena belalang kunyit kat pokok-pokok sebelah kut-kut la ada rezeki. Huh.



photo credit: 
http://85.13.204.226/~wildlife/wordpress/wp-content/gallery/chamaeleo-chamaeleon/
http://amiralles.com/franceR.html
http://www.flickr.com/photos/yl2/favorites/page38/
http://www.euroherp.com/species/

No comments:

Post a Comment