Sunday, April 3, 2011

Kisah sedih di reban ayam

           Berbaloi jugak lawatan aku ke rumah Abah Lan, Pak Cik Malik dan rumah Mak Ndak pagi tadi. Dapat jugak aku pekena air zam-zam, kacang Arab, apricot, dan durian. Memang durian runtuh. Dah lama aku tak pekena benda-benda tu semua. Best yang amat dapat jumpa-jumpa setelah 2 bulan aku tak menjenguk depa di Selama.

           Petang aku pergi Rantau Panjang pulak sebab opah nak balik rumah dia setelah seminggu duduk rumah Mak Ndak. Kehadiran Mak Lang dan Pak Lang sejurus sampainya aku di sana memang membuahkan hasil. Dapat lagi makan best-best. Yabedabedabedoo. Makan petang aku bersama dengan  Pak Lang, Opah, Mak Lang dan Pak Ngah memang superb. Bubur jagung, goreng pisang panas, cucur badak buatan Mak Lang dan sirap ais. Pergh, memang banyak aku bantai. Opah siap 'encourage' aku pulun makan lagi walaupun aku dah tibai banyak depan-depan dia.

         Lepas pekena makan petang, Opah bagitau aku yang ayam-ayam dia dah menemui ajal. Ini semua memang dah ketentuan Ilahi dan sebab penyakit hawar. Time Opah cakap tu muka dia macam sedih-sedih dan agak pilu. Aku dapat rasa kesedihan dia. Maklum la, orang tua dekat-dekat kampung memang sedih sikit kalau binatang-binatang dia bela mati. Nak wat guano.


Reban ayam yang perlu dimasuki aku. Memang 'wangi' yang amat bau bangkai ayam dalam ni

            Sebab dah lebih seminggu ayam-ayam tu menemui ajal, maka nak tak nak aku kena uruskan pengkebumian ayam-ayam opah aku ni. Selama ni hal -hal berkaitan ayam dan aku lebih menjurus kepada membeli ayam, makan ayam, marinate ayam, sembelih ayam dan mengn'ayam' ketupat. 

         Bau bangkai ayam tadi memang A+. Wangi yang amat sampai naik 'sheikh' lubang hidung aku terkembang-kuncup. Peluh mencurah-curah usai aku mencangkul tanah tadi nak buat lubang untuk tanam ayam-ayam tu. 7 ekor semuanya dan semuanya gedabak berat dan dah keras. Lagi dua ekor aku kutip dekat-dekat sekitar kawasan reban.

        Pedih jugak hidung aku tadi menahan seksa, tapi puas hati dapat settel pengebumian bangkai ayam-ayam tu tadi. Kalau dah tahu awal-awal nak jadi macam ni dah lama jadi rendang ayam-ayam tu semua.


.
         

No comments:

Post a Comment