Friday, April 15, 2011

Kassim Ahmad

            Aku baru tau la pulak yang dia ni duduk Kulim ja. Tak pernah aku nampak atau terserempak pun. Kalau aku jumpa ke kat mana-mana kat Kulim ni;Giant ka, pasar malam Kelang Lama ka, aku target nak tegur la dia ni.

Kassim Ahmad. Buku lain dia yang hangpa boleh baca ialah 'Mencari jalan pulang'


          Dulu dia ni pernah menggemparkan negara tentang karya dia iaitu ' Hadis -Satu penilaian semula' (Hadith- A re-evaluation). Lepas tu dia dilabel sebagai golongan anti-hadis kat Malaysia ni. Benda ni terus menjadi polemik yang hangat time tu.

         Kehadiran orang-orang macam ni bagus pada pendapat aku. Mungkin orang macam dia ni boleh buatkan orang meragui kesahihan hadis, tapi pokoknya masayrakat dapat buka mata tentang kepentingan hadis dalam kehidupan sebagai seorang Islam. Ya lah, sebagai sumber kedua selepas Al -quran.

        Banyak benda-benda pasal hadis ni, ada yang taraf dia sahih, hassan, daif ataupun palsu. Apa yang penting, kita kena belajaq dan berguru. Yang betul kita folo, yang salah kita tinggal. Amar maa'ruf, nahi mungkar. Senang.



.

No comments:

Post a Comment