Thursday, August 25, 2011

Kuih Raya


          Time raya tak sah kalau tak jumpa kuih raya dan pekena kuih raya, paling lekeh pun mesti pekena sebijik dua. Itu jumlah yang paling minimum la yang aku 'tarok' sebab sesetengah orang ni memang tak 'in' dan tak 'ngam' dengan kuih raya. Katanya mual lah, dah tak rasa macam "opah-opah, atau nenek atau mak" buat dulu-dulu lah, kuih beli lah ataupun macam-macam lagi.

Tapi bagi aku sempoi je benda-benda ni, janji halal, bersih dan 'ngam' dengan citarasa mulut aku, semua aku bedal. Lebih-lebih lagi kuih tat nenas, batang buruk, kuih kornflake, kuih Almond London, bahulu dan lain-lain.

         Yang paling 'in' sekali kalau dapat kumpul ramai-ramai dengan sedara mara sepupu sepapat dan kaum keluarga dapat pekena aneka kerepek raya secara berjemaah depan TV. Pergh. Nikmat  tak terkata. Perut pun kenyang, ukhuwah pun terjalin. Ye dok?

          Ada satu benda dalam pikiran aku yang masih bermain-main hingga sekarang, cuma malu nak diluahkan. Satu misteri yang melanda diri aku sampai sekarang hinggalah ke Syawal yang bakal tiba ni adalah siapakah sebenarnya yang mencipta kuih Almond London?

Tak pasal-pasal London jadi 'faymes'.

           Ya, tahukah anda sekalian yang England ataupun London secara amnya bukanlah antara 7 pengeluar utama Almond di dunia yang fana ini? Persoalan tu yang berlegar-legar dalam otak aku sekarang. Patut masuk X-file benda ni aku rasa.


.

No comments:

Post a Comment