Sunday, November 6, 2011

25 Tahun Sir Alex Ferguson


             Menyertai pasukan Manchester United sebagai pengurus pasukan pada 6 November 1896 daripada kelab Aberdeen, yang sebelum itu memenangi European Cup Winner's Cup (mengalahkan Real Madrid;2-1) pada 1983. Dengan ini, Alex Ferguson merupakan pengurus ke 20 United sejak kelab ini ditubuhkan pada tahun 1878 (yang sebelum itu dikenali sebagai Newton Heath FC, sebelum ditukar namanya kepada Manchester United pada 1902). Alex Ferguson telah dilantik secara rasminya sebagai pengurus baru United bagi menggantikan Ron Atkinson.

           Aku pulak...aku pulak pada 6 November 1986 masih lagi menyusu badan dengan mak aku. Baru setahun sebulan lebih usia aku.
               
             SAF kalah pada perlawanan pertama ketika pertama kali mengendali skuad United pada 8 November 1986 di tangan pasukan Oxford United; malah seri 0 sama pada perlawanan kedua di bawah kendaliannya ketika United menentang Norwich City.

            Ditabalkan gelaran 'Sir' pada tahun 1999, SAF tidak lagi menoleh ke belakang untuk mengundur diri dan bersara lagi dalam bidang kejurulatihan. Secara tidak langsung, SAF telah memecah rekod United sebagai pengurus United terlama dalam sejarah kelab yang sebelum ini dipegang oleh Sir Matt Busby.Terima kasih dan tahniah, Alex Ferguson !

            Diharapkan agar hang dapat  terus berbakti kepada United dan.....teruskan mengunyah 'chewing gum'!!.




.
Photo credit : http://www.telegraph.co.uk/sport/football/teams/manchester-united/8867305/

No comments:

Post a Comment