Thursday, November 24, 2011

Maa-syaa-Allah

       Dulu masa kecik-kecik aku selalu buat main-main benda ni dan jahil dalam penggunaan perkataan MaasyaaAllah ni. Antara yang aku selalu gunakan ialah Maa-syarakat,dan lain-lain. Nak lagi teruk, perkataan ni aku sebut bila nampak atau dengar berita-berita atau nampak benda-benda yang tak elok, contohnya macam cerita buang bayi. Sepatutnya cakap Astaghfirullah haladzim.
      Diharap dengan penerangan daripada artikel di bawah dapat memberi kesedaran kepada umat Islam tentang penggunaan MaasyaaAllah ni.


******

        Makna Maa-Syaa-a-Allah adalah lebih kurang maksudnya "apa yang diKehendaki Allah" atau "As Allah Willing" atau "As God Willing". Perkataan Maa-Syaa-a-Allah ini terbahagi kepada 3 perkataan :
1. Ma (مَا )-harf (huruf atau particle), yang boleh membawa maksud Dia yang (الَّذِي) (he whom, that which, which, what ever, what so ever) Apa (مَاذ) dan juga bukan (not,)لَمْ ).
2. Syaa-a (شاءَ) - fa'il (perbuatan atau verb), yang membawa maksud (أَرَاد) - kehendak, keinginan, (design to , be willing(to) , designate , intend ). Kamus al-Muwrid menambah - "to want, wish, desire, will, be willing (to), to intend, purpose, have in mid".
3. Allah ( الله) - Isim (nama atau nouns).
"Apa yang Allah kehendaki", "As Allah willing " ما شاء الله


Kebiasaannya di Malaysia dan Indonesia, perkataan Maa-Syaa-a-Allah ini menunjukkan kekaguman atau takjub atau sesuatu yang mengemparkan. Di negara Arab, perkataan Maa-Syaa-a-Allah disebut sebagai menandakan kegembiraan. Keadaan dan suasana perkataan Maa-Syaa-a-Allah digunakan dengan pelbagai maksud. Akan tetapi, maksudnya tidak berubah :- dari segi kegembiraan pun ia merupakan "Apa yang Allah kehendaki" dan juga terperanjat juga merupakan "Apa yang Allah kehendaki". Ibn Kathir menyatakan bahawa terdapat dikalangan salaf apabila melihat perkara yang ajaib mengenai harta dan anak akan menyebut :-


ما شاء الله لا قوة إلا بالله
"Maa-Syaa-aAllah La Quwata illa billlah"


Sebagaimana firman Allah swt :-
وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مَالًا وَوَلَدًا
"Dan sepatutnya semasa engkau masuk ke kebunmu, berkata: (Semuanya ialah barang yang dikehendaki Allah)! (tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah)? Kalau engkau memandang aku sangat kurang tentang harta dan anak berbanding denganmu." [al-Kahfi : 39].


.

No comments:

Post a Comment