Tuesday, November 29, 2011

Selamat tahun baru 1433 Hijrah

           Alhamdulillah. Sempena tahun baru hijrah yang ke 1433 ni, sekali lagi aku memanjat kesyukuran kerana masih lagi dapat menikmati 2 nikmat kurniaan Allah s.w.t yang tak ternilai harganya ; yakni nikmat iman dan nikmat Islam. Bukan semua orang kat dunia ni yang dapat 2 nikmat terhebat tu.

          Sabtu lepas aku berpeluang menyambut tahun baru hijrah 1433 ini dengan bacaan doa akhir tahun bersama Sorfina dan mak mertua; selepas bersama-sama solat Asar. Ini semua idea dari mak mertua aku. Mula-mula aku 'plan' nak baca sendiri-sendiri ja.Dah kahwen ni, buat benda baik ni secara berjamaah memang dituntut dan bagus. Kalau dulu bujang takdanya rajin aku nak baca. Syukur dah berubah lepas kahwin.

          Membaca doa akhir tahun dan awal tahun memang diakui bukanlah sunnah ataupun amalan Rasulullah S.A.W, tapi apa salahnya kita berdoa. Ini bukanlah amalan bidaah yang terlarang. Allah menyintai umatnya yang meminta doa dan merintih memohon keampunan darinya sepanjang masa.

          Untuk tahun baru hijrah ni, azam aku tak menggunung. Cukup dengan sedikit perubahan dan harap aku dapat istiqamah dalam melakukannya. Satu benda aku nak 'improve' tahun ni; banyakkan solat subuh dan isya' secara berjemaah. Satu lagi benda, nak jadi bapa mithali. Ok, cukup la dua tu dulu. Hangpa punya azam macam mana?

*******


Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah (untuk menegakkan agama Islam), mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [Al-Baqarah 2:218]

Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur; dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [An-Nisaa' 4:100]
.

No comments:

Post a Comment