Wednesday, November 16, 2011

Menanam pokok

            Aku ingat sebelum habis tahun 2011 ni aku nak belajar tanam pokok dengan kaedah yang betul lagi professional. Antara tanaman-tanaman yang terdapat dalam kepala otak aku tempohari antaranya bendi, cili padi, cili kering, terung dan pokok durian.

            Sebab apa aku nak tanam pokok-pokok tu semua?

            Dari dulu lagi aku memang dah menanam azam dan bertekad nak bercucuk tanam, namun tak ada peluang yang secukupnya. Maklumla, mak bapak pun duduk rumah teres ja, mana cukup tanah nak buat semua benda tu. Alhamdulillah, dengan sedikit modal yang aku simpan dalam poket (bajet modal besar, padahal RM21 ringgit lima kupang ja), berjaya juga aku beli apa-apa yang patut untuk memulakan projek cucuk tanam ni. Ini juga salah satu usaha untuk menyahut seruan Rosmah Mansor untuk ke arah 'green technology'.

            Berbalik kepada soalan asal, nak tanam pokok-pokok tersebut tak lain dan tak bukan adalah sebab nak makan hasil tanaman sendiri. Tang yang pokok durian tu aku tak berapa konfiden, sebab nak tunggu dia berbuah pun ada la dalam 5 tahun. Sempat la balun durian beli dulu sementara nak merasa yang sendiri tanam punya.

            Atas sokongan dan dorongan isteri tercinta, maka bermulalah usaha cucuk tanam yang aku impi-impikan. Jadi, untuk permulaan ni pada 23 Oktober lepas, aku mula dengan usaha untuk tanam pokok cili padi dan cili merah dulu. Mengikut teori tanaman tumbuhan ni, dalam masa 8 ke 12 minggu dah boleh dapat hasil. Harap-harap jadi. InsyaAllah.

Semuanya hangpa boleh dapati dari Tesco.Semua ini harganya RM21.50

Serbajadi la sangat. Tak jadi siap hangpa.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alhamdulillah...setelah 20 hari bercucuk tanam. Pokok mula menampakkan tanda-tanda positif untuk membesar

.          

No comments:

Post a Comment