Wednesday, November 30, 2011

Master Chef


           MasterChef Malaysia merupakan salah satu program Astro yang Sorfina dan aku suka tonton dan layan. Dari pukul 9 malam sampai pukul 10 malam slot lepak-lepak depan tv akan diisi dengan menonton rancangan ni, sebelum disusuli dengan program 30 minit bersama Ustaz Don.

           Omputih dah lama buat program ni dekat negara depa. Program ni pun diinspirasikan dari program Master Chef US dan Master Chef Australia. Australia lagi 'steady'. Siap ada pertandingan junior masterchef; yang mana budak-budak umur 8-13 tahun dah 'power' dalam hal masak-memasak ni.

          Macam biasa, program kat Malaysia ni banyak yang ada kontroversi disebaliknya. Yang jadi isu panas dalam Master Chef Malaysia ni adalah pasal anak Chef Wan, iaitu Chef Riz yang dilaporkan mengubahsuai, atau dengan kata lain memalsukan 'resume' dia untuk menjadi juri Masterchef Malaysia. Takpalah, dia pun dah mengaku bersalah, kita maafkan ajalah. Tapi biasalah, lepas ni reputasi dia pun kira susah jugak la nak 'up' balik.

          Yang masuk pertandingan ni bukannya chef-chef pun. Ada pekebun, penoreh getah, penulis novel, doktor gigi dan macam-macam. Hakim pun ada. Ada baguih jugak aku duk layan program MasterChef Malaysia ni. Dapat la juga belajar beberapa perkataan baru yang selama ni aku tak ambil pot sangat ( yang sebenarnya dekat sekolah 'time' mengaji English dulu aku duk tidoq lebih).

Okra =  Bendi
Capsicum = Lada Benggala
Kaffir leaves = Daun limau purut
Lemongrass = Daun serai
Tumeric = Kunyit
Tamarind = Asam Jawa
Garlic = Bawang putih
Shalot = Bawang kecil
Ginger = Halia
Galangal = Lengkuas
Cumine = Jintan Manis
Lady's finger = kacang buncis
Brinjal = Terung bulat
Eggplant = Terung panjang
Mustard leaves = Sawi
Cabbage =Kobis
Salad = Kerabu
Clove = Bunga cengkih
Chive = Kucai
Bean Sprout = Taugeh
Spring onion = Daun bawang
Star anise = Bunga Lawang
Coriander = Ketumbar
Cardamon = Buah Pelaga
Shrimp = Belacan
.

No comments:

Post a Comment