Monday, December 10, 2012

Amarah

        Amarah ni datang dalam pelbagai bentuk, cara, jalan dan sebab musababnya. Amarah ni kebanyakkannya datang dari jiwa yang kotor dan berupa syaitan. Tapi aku tak tau la marah serupa syaitan tu macam mana dia punya rupa.

        Kat opis kilang aku bekerja mencari rezeki ni banyak hal yang boleh mendatangkan rasa amarah. Baik yang datang dari diri sendiri, persekitaran ataupun dari individu-individu lain. Senang cerita dari segenap sudut dan dimensi. Alamak, dah macam 'tagline' Astro Awani lah pulok.

        Ciri-ciri benda yang paling mendatangkan amarah pada aku setakat  ni semasa bekerja di opis ialah kekotoran. Maksud aku kekotoran jamban/bilik air/wash room.

        Bayangkan yang hangpa tengah semangat nak mulakan kerja di pagi Isnin,ditambah pulak dengan kejayaan Manchester United ke atas seteru jiran Manchester City malam sebelumnya - di 'spoil'kan dengan beberapa ketul najis (sebesar terung)dan tisu basah dalam lubang najis tandas duduk ,sejurus hangpa buka pintu bilik air 'feveret' hangpa. Aku dapat rasakan yang hangpa semua pun paling tidak ada tandas 'feveret' masing-masing bagi yang bekerja di opis.

        Aku harap individu-individu tersebut insaf dan jadi lebih prihatin lepas ni.Aku syak yang buat kerja-kerja macam ni mesti individu yang sama, takpun ada ritual dan kepercayaan yang pelik-pelik.

       Dapat kantoi hangpa 'right handed' kalau tak 'flush' jamban, tau la apa aku nak buat nanti. Sula barangkali.

2 comments:

  1. pergh, siap ada jamban fevret tu! aku takde fevret, janji bukan tandas duduk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sm,aku dekat opis ja ada jamban feveret..tempat lain ikut keadaan..jamban cangkung ni sesuai sikit dekat rumah sebab boleh pakai tuala.

      Delete