Thursday, December 1, 2011

Kelebihan bulan Muharram

           Kita sekarang dalam bulan Muharram. Banyak hadis Rasulullah yang menerangkan keistimewaan bulan Muharram ni, terutamanya pasal puasa pada 10 Muharram. Di Malaysia, 10 Muharram tahun 2011 ni jatuh pada 6 November ni. Adalah disunatkan kepada kita untuk berpuasa lebih sehari (sebelum atau selepas 10 Muharram) untuk tidak menyamai kaum Yahudi. Hadis ni terdapat dalam sahih Bukhari.

          Tentang kelebihan-kelebihan lain yang terdapat dalam bulan Muharram, ada beberapa hadis da'if yang boleh didapati dalam pembacaan-pembacaan yang aku buat. Apa-apa pun, insyaAllah, hadis dari Imam Bukhari dan Imam Muslim insyaAllah merupakan hadis sahih yang boleh kita berpegang padanya.

******          
           Muharram adalah bulan pertama dalam Sistem Takwim Hijrah(Hijriah). Pada asasnya, Muharram membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Mekah [Al Baqarah: 91].

           Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan. Rasulullah s.a.w telah menamakan bulan Muharram sebagai bulan Allah (Shahrullahi).Sandaran yang dilakukan oleh Baginda s.a.w kepada Allah s.w.t lantaran kemuliaan dan kelebihan bulan ini kerana sesungguhnya Allah s.w.t tidak merujukkan kepadaNya melainkan oleh golongan 'khowas' (terkhas) di kalangan makhluk - makhlukNya.

           Daripada Al-Hassan Al-Basri rahimahumullah; “Sesungguhnya Allah s.w.t telah membuka lembaran tahun baru di dalam takwim Islam dengan bulan Muharram.Tidaklah kedapatan bulan yang lebih mulia dalam takwim Islam di sisi Allah s.w.t itu selepas bulan Ramadhan melainkan bulan Muharram. Ianya dinamakan bulan Allah yang khas disebabkan besarnya kehormatannya.”

           Khalifah Umar Al-Khattab menetapkan adalah hari pertama bagi setiap tahun baru Islam (Kalendar Hijriah).

******
Kelebihan Hari Assyuuraa' & Amalan Pada 30 Zulhijjah & 1 Muharram

           Abul-Laits Asssamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Ibnu Abbas r.a berkata:Nabi SAW. bersabda yang bermaksud;

" Barangsiapa yang berpuasa pada hari Assyuuraa' yakni 10 Muharram, maka Allah akan memberikan kepadanya pahala 10,000 malaikat; dan barangsiapa yang puasa pada hari Assyuuraa', maka akan diberikan pahala 10,000 orang Haji dan Umrah, dan 10,000 orang mati syahid; dan siapa yang mengusap kepala anak yatim pada hari  Assyuuraa', maka Allah akan menaikkan dengan rambut satu darjat. Dan barangsiapa yang memberi buka puasa orang mukmin yang berpuasa pada hari Assyuuraa', maka seolah-olah memberi buka puasa semua umat Muhammad SAW. dan mengenyangkan perut mereka.Sahabat bertanya; Ya, Rasulullah, Allah telah melebihkan hari Assyuuraa' dari lain-lain hari. Jawab Rasulullah: Benar!

******
Peristiwa pada 10 Muharram

1) Allah telah menjadikan langit dan bumi pada hari Assyuuraa',
2) dan menjadikan Adam juga Hawa pada hari Assyuuraa';
3) dan menjadikan Syurga serta memasukkan Adam di syurga pada hari  Assyuuraa';
4) dan Allah menyelamatkan dari api neraka pada hari Assyuuraa';
5) dan menenggelamkan Fir'aun pada hari Assyuuraa';
6) dan menyembuhkan bala Nabi Ayyub pada hari Assyuuraa'
7) dan Allah memberi taubat kepada Adam pada hari Assyuuraa';
8) dan diampunkan dosa Nabi Daud pada hari Assyuuraa';
9) dan juga kembalinya kerajaan Nabi Sulaiman pada hari Assyuuraa';
10)dan akan terjadi Qiyamat pada hari Assyuuraa'

******

Peristiwa 10 Muharram yang disebut dalam hadith Rasulullah S.A.W


            Ketika Rasulullah S.A.W telah berhijrah dan tiba di Madinah, beliau mendapati orang Yahudi Madinah ternyata juga berpuasa pada hari tersebut. Maka beliau bertanya kepada mereka. Hal ini sebagaimana dikisahkan oleh shahabat ‘Abdullah bin ‘Abbas radhiyallahu’anhuma :

"Bahwa Nabi S.A.W ketika tiba di Madinah, beliau mendapat Yahudi berpuasa pada hari ‘Asyura. Maka beliau bertanya (kepada mereka) : “Hari apakah ini yang kalian berpuasa padanya?” Maka mereka menjawab : “Ini merupakan hari yang agung, iaitu pada hari tersebut Allah menyelamatkan Musa beserta kaumnya dan menenggelamkan Fir’aun bersama kaumnya. Maka Musa berpuasa pada hari tersebut dalam rangka bersyukur (kepada Allah). Maka kami pun berpuasa pada hari tersebut” Maka Rasulullah bersabda : “Kami lebih berhak terhadap Musa daripada kalian.” Maka Rasulullah S.A.W berpuasa pada hari tersebut dan memerintahkan (para shahabat) untuk berpuasa pada hari tersebut. [HR. Al-Bukhari 2004, 3397, 3943, 4680, 4737. Muslim 1130]

           Dari Abu Hurairah ra. berkata, Rasulullah saw. bersabda, “Sebaik-baiknya puasa setelah Ramadhan adalah puasa pada bulan Allah, Muharram. Dan sebaik-baiknya ibadah setelah ibadah wajib adalah solat malam.” [HR Muslim]

          Rasulullah S.A.W pernah ditanya tentang puasa pada hari Asyura`, maka beliau menjawab : “(Puasa tersebut) menghapuskan dosa-dosa setahun yang telah lewat.” [HR. Muslim 1162]

           Walaupun ada persamaan dalam ibadah, khususnya berpuasa, tetapi Rasulullah saw memerintahkan pada umatnya agar berbeza dengan apa yang dilakukan oleh Yahudi, apalagi oleh orang-orang musyrik. Oleh kerana itu beberapa hadits menyarankan agar puasa hari ‘Asyura diikuti oleh puasa satu hari sebelum atau sesudah puasa hari ‘Asyura.
          Secara umum, puasa Muharram dapat dilakukan dengan beberapa pilihan. Pertama, berpuasa tiga hari, sehari sebelumnya dan sehari sesudahnya, yaitu puasa tanggal 9, 10 dan 11 Muharram. Kedua, berpuasa pada hari itu dan satu hari sesudah atau sebelumnya, yaitu puasa tanggal: 9 dan 10, atau 10 dan 11. Ketiga, puasa pada tanggal 10 saja, hal ini kerana ketika Rasulullah saw memerintahkan untuk puasa pada hari ‘Asyura para sahabat berkata: “Itu adalah hari yang diagungkan oleh orang-orang Yahudi dan Nasrani, beliau bersabda: “Jika datang tahun depan insya Allah kita akan berpuasa hari kesembilan, akan tetapi beliau meninggal pada tahun tersebut.” [HR. Muslim].


******
Peristiwa lain pada bulan Muharram

1) Allah menurunkan kitabTaurat kepada Nabi Musa.
2) Diangkat Nabi Idris a.s. ke langit pada 10 Muharram
3) Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
4) Penglihatan Nabi Yaakub(ayah Nabi Yusuf) yang kabur dipulihkan oleh Allah.
5) Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkanNabi Musa dan pengikutnya(kaum Bani Israel) dari tentera Firaun.
6) Allah menjadikan 'Arasy.
7) Allah menjadikan alam.
8) Allah menjadikan Malaikat Jibril.


Wallahualam bissawab
.

No comments:

Post a Comment